РАВНОСМЕТКА В КРАЯ НА СЕЗОН 2008 – едно интервю с Димитър Караненов – зам. председател на Асоциацията на хотелиерите и ресторантьорите в България -Г-н Караненов, като зам. председател на Асоциацията на хотелиерите и ресторантьорите в България имате пряк поглед върху случващото се в Слънчев бряг. Как бихте определили сезон 2008-ма - още повече, че навлязохме в неговата заключителна фаза? -Този сезон е традиционно силен по отношение на хотелиерите, менажиращи базата си съвместно с водещи туроператорски фирми по формулата семеен туризъм. Легловата база, експлоатирана на този принцип е запълнена изцяло от началото на м. май до почти края на септември. Не така стоят нещата обаче със собствениците на малки хотели или частни квартири - там определено туристите не достигат. Причините са комплексни : високи цени на предлаганите услуги, съчетани с интензивния шум от нощните дискотеки и увеселителни заведения, неспиращите строително-ремонтни дейности и липсата на добре уредена инфраструктура. Българският турист си прави сметка, че е далеч по-изгодно да почива в Гърция или Турция на цени в пъти по-ниски отколкото в Слънчев бряг или в останалите курорти по Южното Черноморие. Едновременно с това се обогатява и в културен план, като съчетава приятното с полезното. Като се има в предвид колко голямо и значимо е културно-историческото наследство, разположено в непосредствена близост до Слънчев бряг, изумително е според мен да не се използват по достойнство тези дадености. Преориентирането от младежки към семеен туризъм е вярната формула за спечелване на лоялния турист, който ще почива не само веднъж в курорт, пленил го с гостоприемство и любопитни занимания. Не искам да съм голословен и за това веднага ще подкрепя думите си с примери – в повечето клубни хотели в Слънчев бряг, легловата база е резервирана плътно до края на септември. Истината е, че в България климатът определено е благоприятен и сезонът се удължава с почти месец. Голяма е групата туристи, която по едни или други съображения избира да почива преди началото на пиковия сезон или в близост до неговия край. Това са семейни туристи, които предпочитат по-спокойната почивка, ненаситена с интензитет и шумни преживявания. Тези туристи са наясно предварително какво може да се открие в клубните хотели в Слънчев бряг, където отсядат, тъй като предлагани екстри и услуги, са абсолютно идентични на услугите в подобни хотели извън България. Ето защо в клубните хотели компромиси по отношение на хотелските стандарти не са допустими. От тук се стига и до повишаване качеството на туристите, които вместо само за едно лято в Слънчев бряг, ще се връщат да почиват тук и години след това. - Т.е. Вие смятате че с алкохолния имидж на България ще се приключи, ако успеем да си върнем позициите сред фамилните туристи? - Точно така. Трябва да се набляга на семейния туризъм, а не на младежкия. Защото Слънчев бряг се превърна в една огромна евтина дискотека. Младежите идват за един сезон, опитват всичко което им се предлага и после си отиват, без дори да си спомнят къде са почивали. Докато фамилния туризъм е поставен на други основи – с течение на времето порасналите деца ще продължат да се връщат там, където са почивали с родителите си. За тях България ще е добър спомен, ако всички ние се погрижим да го направим такъв. Ако покажем и другата страна на монетата, а именно културата и самобитността на народа ни, обичаите и любопитните моменти от историята ни. Но само с желание нещата не могат да се променят – необходима е и целенасочената работа. Нека вземем например рекламния пазар в сферата на туризма. Работи се хаотично, на парче. Да не кажа, че рекламата на възможностите за туризъм по Южното Черноморие e под критичното ниво. Всичко е оставено в ръцете на представителите на хотелиерския и туроператорски бизнес, които на собствени разноски, се опитват да градят добрата представа за българските курорти. Стабилна политика в тази насока липсва, а това е грешка, която носи само негативи за браншовиците. Ако се наблегне на отворената реклама, ползват се възможностите на интернет и печатните издания зад граница, и по този начин се изтъкват предимствата на българския туризъм, доверието в курортите ни ще се върне, а с него ще се върнат и качествените туристи. Точно на тях можем да покажем уникалността на Старите Несебър и Созопол, паметниците на културата по цялото Южно Черноморие, невероятните нестинари и смайващите природни дадености в Бургаски регион. Но само с това туристи не можем да привлечем, необходимо е за комфорта им да се направят определени подобрения в инфраструктурата, както и да се гарантира минимално ниво на жизнено-необходимите ток и вода. Веднага се сещам за срива в електричество на Слънчев бряг и околните селища в началото на юли месец. Представете си туристите, заседнали в асансьорите, липсата на елементарни условия за приготвянето на топла храна, хаосът сред хотелиерите, на които никой не обясни какво точно става и колко време ще продължи – и на този фон, желанието ни туристите да останат с хубави спомени от почивката в България. За това казвам само с пожелания ефект не се постига – необходима е много работа и желание за промени в положителен аспект. - Говорейки за инфраструктурата, г-н Караненов, ми се иска да обърнем внимание и на другия болен за Слънчев бряг проблем, а именно паркирането. Какво смятате, че може да се направи в тази ситуация, така че туристите, спирайки автомобила си в комплекса, да не установяват с почуда в последствие колко висока е паричната санкция за неправилното паркиране? - Давам си сметка, че паркирането определено напомня на бомба със закъснител. Преди време режимът за влизане с коли в Слънчев бряг беше ограничителен. Съществуваха бариери на определени КПП, в които дежуряха и полицейски служители. Раздаваха се пропуски за постоянно нуждаещите се от достъп до курорта хора, а всички останали можеха да паркират на определени места срещу заплащане. В края на миналия сезон бариерите бяха свалени и се стигна до положение, което можеше да се очаква – пълен хаос. Всеки спира, където намери място, задръстват се алеи, паркоместата, пред хотелите не стигат, скандали, глоби и въобще тъжна гледка. Но мисълта ми е за туриста – не мога да се съглася, като хотелиер, че ще направиш огромен хотел, а няма да предвидиш място за паркиране. Разсъждения от вида : "туристите ми идват с чартъри и затова няма да помисля за паркинг към хотела" са меко казано несериозни. Възможно е да дойдат и туристи от Румъния например – те няма ли да са с коли? И ако – да, къде ще ги паркират- или това не е проблем на хотелиера? Проблем е и още как. Всичко, което по един или друг начин касае комфорта на туриста е важно. Това трябва е да е двигателя на всички дейности в сферата на туризма. Какво от това, че хотелът е суперлуксозен и е на метри от морския бряг, когато персоналът е трагичен, без необходимата квалификация, с ниско ниво на езикова подготовка. Спасителите по плажа и на басейните, аниматорите, кухненския персонал изкарат по няколко години в Слънчев бряг, понаучат се и бягат в чужбина. А, подготвени, мотивирани и работещи с хъс българи се намират все по-трудно. Защото това съм го забелязал отдавна в някои от българите – имаш претенции към по-високо заплащане и по-добри професионални позиции, а си без покритие, както откъм образование, така и откъм възпитание. Но да се върнем към паркирането – с разрастването на Слънчев бряг и околните селища, този проблем също ще се нагнетява. Необходими са радикални мерки – например създаване на повече платени паркинги, които да обслужват посетителите на курорта. Хората ще са сигурни, че колата им е на сигурно място, а и цената за услугата ще е ясна предварително. По този начин ми се струва, че ще се тушира и голяма част от притеснението на шофьорите, които обикалят с автомобила си из Слънчев бряг, търсейки място за що-годе удачно паркиране. Хотелиерите също могат да бъдат полезни в решаването на проблема, като направят малък компромис с площи от хотела си, които да превърнат в зони за паркиране. Тези от тях, на които предстои изграждането или довършването на хотели или почивни комплекси също могат да помислят предварително за паркинг-местата и по този начин да подсигурят комфорта на туристите и гостите на Слънчев бряг.