Огнян Донев, изп. директор на "Софарма" АД:"До края на годината пускаме първите нови продукти"
16.09.2002 12:47:50
Г-Н ДОНЕВ, СЛЕД ПОКУПКАТА НА ФАРМАХИМ КОЕ ИМЕ ЩЕ ИЗПОЛЗВА СОФАРМА ПРИ ИЗНОСА НА ЛЕКАРСТВА?
- Групата е фармацевтични компании Софарма. Най-вероятно при износа ще използваме името Фармахим, защото е по-известно. Знаете, че на 3 юни в Агенцията за приватизация се проведе публичен търг с явно наддаване, на който се явиха двама кандидати. Имахме възможността да се конкурираме с колегите от Балканфарма. Така двете големи български фармацевтични структури в пряк двубой с явно наддаване решиха приватизацията на последното парче от фармацевтичния пазар, а именно външнотърговското предприятие Фармахим и научноизследователския Химико-фармацевтичен институт /НИХФИ/. На 5 август държавата джироса акциите и станахме пълноправен собственик на 100% и от Фармахим, и от НИХФИ.
ГОЛЯМА ЧАСТ ОТ БЪЛГАРСКИТЕ ФАРМАЦЕВТИЧНИ ПРОДУКТИ СЕ ПРОДАВАТ В ЧУЖБИНА С МАРКАТА ФАРМАХИМ. ЩЕ СЪЗДАДЕ ЛИ ТОВА НЯКАКЪВ ПРОБЛЕМ, ТЪЙ КАТО И БАЛКАНФАРМА ИЗПОЛЗВА ТАЗИ МАРКА?
- Това не е съвсем така, защото Балканфарма вече изгради собствения си фирмен имидж под името Балканфарма. Затова предполагам, че те няма да имат желание да използват вече името Фармахим. Но няма пречка за използването на това име от всеки български производител, който желае. Готови сме и сме дали дума пред правителството, че при същите условия, при които е била предоставена тази марка на други производители, когато Фармахим е било държавно предприятие, при същите условия ще става това и сега. Никого няма да спираме от използването на името Фармахим, ако това представлява интерес за него. Но това вече е въпрос на свободен избор.
КАКВИ СА ПЛАНОВЕТЕ ВИ ЗА РАЗВИТИЕ НА ФАРМАХИМ?
- Дружеството ще стане едно много добро външнотърговско предприятие, което ще се занимава с внос и износ на лекарствени продукти основно, но също така и на субстанции. Фармахим има традиции и в търговията с розово масло, изделия на парфюмерията и козметиката, ветеринарни продукти - цялата гама, която и преди е била характерна за дейността на Фармахим. А в НИХФИ ще се опитаме да възстановим традициите на българската наука в областта на фармацията.
В нашите компании, които съставляват групата фармацевтични компании, имаме редица производства, които са лицензирани съгласно изискванията на добрата производствена практика. Законът предвижда на 18 април 2003 г. всички български фармацевтични производители, които искат да останат такива, да бъдат сертифицирани от Изпълнителната агенция по лекарствата именно дали съответстват, или не на добрата производствена практика. Това е един много голям инвестиционен процес, който при нас продължава. Но както ние в нашата фармацевтична група, така и колегите от конкуренцията осъществяват още редица дейности за лицензиране на повече производства. В Софарма сме лицензирали всичко, което касае таблетното производство. В момента текат крупни ремонти в ампулния ни цех, който се надявам до края на годината или в първия месец на следващата година да бъдe готов. В Унифарм всичко отговаря на добрата производствена практика. Дори мисля, че тук в най-голяма степен може да се види как от склада до канцеларията през производствените помещения всичко изглежда по съвсем различен начин отпреди 4 години.
КАКВИ СА НАПРАВЕНИТЕ ИНВЕСТИЦИИ В СОФАРМА СЛЕД ПРИВАТИЗАЦИЯТА?
- Известно е, че има Агенция за следприватизационен контрол. Имаме официален документ от тях, в който те признават не всички инвестиции, които сме осъществили, но самите те потвърждават, че при изискване от 2.5 млн. лв. ни се зачитат 4.5 млн. лв. за първата година след приватизация, а именно 2001 г. Разбира се, първата година резултатът ни беше доста скромен. Тази година се надяваме от два до три пъти да го надвишим като инвестиции. Всичко това е необходимо, но не може за година-две да се навакса натрупано бездействие и изоставане в продължение на десетина години.
В КАКВО ОСНОВНО СА СЪСРЕДОТОЧЕНИ ТЕЗИ ИНВЕСТИЦИИ ОСВЕН ВЪВ ВНЕДРЯВАНЕТО НА ДОБРА ПРОИЗВОДСТВЕНА ПРАКТИКА?
- В създаването и налагането на нови продукти, маркетинг, реклама и отвоюване обратно на съществуващите в миналото много добри експортни пазари за българската фармация.
КОЛКО НОВИ ПРОДУКТА СА СЪЗДАДЕНИ ЗА ВРЕМЕТО СЛЕД ПРИВАТИЗАЦИЯТА НА СОФАРМА?
- Процесът на създаване на един нов продукт е от две години нагоре. Все още не можем да се похвалим с голям резултат за вече завършени, регистрирани и пуснати на пазара нови продукти. Но сме в процес. Сега, през втората половина на 2002 г., ще излязат първите нови продукти, а 2003 г. ще бъде първата, в която резултатите от нашия труд ще бъдат видими на пазара.
ЕКСКЛУЗИВНО ВИДЕО
Още по темата

"Инвестбанк" беше отличена с приз за иновативното дигитализиране на банковата дейност на церемония на "Банкер на годината"

Intel назначи нов главен изпълнителен директор - идва ли промяна за изоставащия производител на чипове
Водещото днес
Истории
Новини
Борси и финанси
