Колумбия и Швеция подписаха писмо за намерение за закупуване на изтребители Saab Gripen, обяви президентът на южноамериканската страна Густаво Петро.

Става дума за чисто нови самолети, "с най-новата технология, вече разгърната в Бразилия, и те са Saab 39 Gripen", написа Петро в изявление в X/Twitter.

В отговор шведският министър на отбраната Пол Йонсон написа в социалната мрежа: "Радостно е, че президентът Петро обяви, че Колумбия избира Gripen за свой изтребител... Сега ще започнат преговорите."

Военната сделка за милиарди, за която се борят САЩ, Франция и Швеция

Военната сделка за милиарди, за която се борят САЩ, Франция и Швеция

Държава, която от 60 години е на практика в гражданска война, ще купува нови изтребители

Ключови подробности остават неразкрити относно потенциалната сделка между Saab и Колумбия, включително броя на включените самолети, сроковете за доставка и общата стойност на споразумението.

Въпреки това, изявлението на Петро твърди, че сделката идва с офсет, включително разработването на завод за производство на слънчеви панели.

В момента гръбнак на колумбийските ВВС са остарелите израелски бойни самолети IAI Kfir, доставени на две партиди - през 1988 г. и през 2007 г. Въпреки непрекъснатите модернизации, говорим за машини, разработени през 70-те години, чиято поддръжка не е без пари - последният договор във връзка с нея беше подписан през декември и ще погълне над 7 милиона долара до средата на следващата година.

От доставените 37 Kfir едва 11 са годни за полети.

За пращането им "в пенсия" се говори от над 10 години, но конкретни стъпки бяха направени през 2022 г., когато президентът на Колумбия Густаво Петро обяви, че страната му ще купува нови изтребители. Според медийни публикации за покупката на 16 самолета са заделени 3,65 млрд. долара, но междувременно сумата и обемът на покупката е възможно да са нараснали с оглед ожесточаващия се конфликт между централната власт и различни групировки.

Първоначално в Богота бяха насочили вниманието си към френския Dassault Rafale, но скоро след това стана ясно, че има оферта и от САЩ - за Lockheed Martin F-16V от същата модификация, която купиха и българските ВВС.

Gripen беше сочен за фаворит още през миналата година, но през миналия месец се появиха информации, че правителството на САЩ няма да санкционира реекспорта на двигателя General Electric F414 на изтребителя. Теоретично такава тактика би могла да бъде използвана като лост за убеждаване или принуждаване на Колумбия да приеме конкурентна оферта за F-16.

Експерти: На Украйна в дългосрочен план ѝ трябват не F-16, а Gripen

Експерти: На Украйна ще ѝ трябва не F-16, а този изтребител

Чували сме някои от аргументите и у нас

"Придобиването на бойни самолети често е заобиколено от слухове. Saab от много години разполага с всички необходими лицензи и разрешения за Колумбия и затова нямаме причина да спекулираме повече по темата.", заявиха пред Breaking Defense от Saab.

Победата в Колумбия дава на шведската фирма още един оператор на изтребители в Южна Америка.

Saab вече има ключово сътрудничество в Южна Америка чрез сделката си за Gripen с Бразилия, която доведе до съоръжение за разработване, окончателно сглобяване, тестване и оценка на Gripen в Сао Пауло.

През 2014 г. бразилското правителство подписа договор със Saab за разработването и производството на 36 самолета Gripen, включващи 28 едноместни модела Gripen E и 8 двуместни варианта Gripen F. Доставката на тези единици остава на път да бъде завършена до 2027 г.

Офертата за Gripen: "Най-икономичното решение за България"

Офертата на Gripen: "Най-икономичното решение за България" (видео)

Шведската SAAB обещава два хангара, индустриално сътрудничество и вече преговаря с български компании

Сериозният офсет - шведски инвестиции срещу покупката на изтребителя, ниските му експлоатационни разходи и възможността при нужда да излита даже от магистрални отсечки, са сред ключовите плюсове на Gripen. Заради тях България също беше тръгнала към покупка на изтребителя, но след промяна в политическата конюнктура се насочи към F-16V.