Между излитанията по тревога, битките в небето, точните попадения и тежките загуби, Украйна в момента гради военновъздушните сили на своето бъдеще. Посрещнала руското нахлуване с останала от СССР техника, тя се готви за пълна подмяна на своите изтребители. На преден план са американските F-16, предоставени от западните съюзници на Киев. Дали обаче това е правилната машина за нуждите на страната? Някои експерти не са съгласни и посочват друг вариант, който идва от Европа - шведският JAS39 Gripen, пише в свой материал Business Insider.

Между двата самолета се колебаеше и България, която обаче в крайна сметка се спря на чисто нови F-16V от САЩ.

Шведски предимства

"Gripen е много по-подходящ за Украйна", коментира пред изданието Майкъл Бонърт, експерт по въздушна война в американския мозъчен тръст RAND Corporation. Основният му аргумент - шведският изтребител е по-непретенциозен към наземната инфраструктура и инженерния персонал.

По-специално, Gripen може спокойно да излита и каца от магистрала - в случай, че основните авиобази и запасните летища са извадени от строя. "Заради пряката руска заплаха, шведите са проектирали Gripen по различен начин, отколкото F-16", коментира експертът.

Не, не е чертеж: Първият български F-16 вече лети (ГАЛЕРИЯ)

Не, не е чертеж: Първият български F-16 вече лети (ГАЛЕРИЯ)

Изпитани са били неговите свърхзвукови способности

F-16 също е изпитван и реално използван и от цивилни пътища, но официалните изисквания на самолета са доста по-сериозни. Именно това беше и причината у нас в авиобаза Граф Игнатиево да се извършва много мащабен ремонт.

Има и друго - от британския Royal United Services Institute посочиха в свой доклад от 2022 г., че зареждането, въоръжаването и базовата поддръжка на Gripen може да се извършва от едва шестима души с две превозни средства даже при студено време. Освен това, от тези шестима само един трябва да е със специална подготовка - другите може да са наборници или войници от друг род войски. С F-16 ситуацията не е такава.

Снимка 381391

Източник: Gripen

Затова и тогавашното заключение на института беше, че шведският изтребител "е в най-голяма степен подходящ от гледна точка на оперативни изисквания" за Украйна.

Според Бонърт тук важният фактор е, че говорим за страна, която е съсед на агресора: "Вероятно ще получите по-голяма ефективност срещу Русия от базирани в Германия F-16, но Gripen дава по-добри възможности на Украйна или на друга съседна страна".

Шведски недостатъци

Всичко описано до момента прави JAS39 логичен избор за Украйна, но ситуацията не е толкова проста. На първо място, въпреки политическото говорене по темата, Gripen няма изгледи скоро да стигне до украинските ВВС - най-малкото, защото няма свободни машини.

Швеция се видя принудена от новата ситуация в региона да влезе в НАТО, но със сигурност това не означава, че няма да продължи да укрепва всички свои родове войски - включително и ВВС. Така всеки изтребител ще е повече от необходим. В ход е проект за модернизация на наличните шведски Gripen до NG стандарт, а неговият наследник - машината от пето поколение по проекта FS 2020, няма да е готов преди 2035 г.

Офертата за Gripen: "Най-икономичното решение за България"

Офертата на Gripen: "Най-икономичното решение за България" (видео)

Шведската SAAB обещава два хангара, индустриално сътрудничество и вече преговаря с български компании

Сред останалите оператори на модела са Чехия и Унгария, като Прага вече обяви, че ще удължи лизинга на своите изтребители, а Будапеща няма да даде нищо на Украйна поне докато Виктор Орбан е на власт.

Даже и по някакъв начин да се намерят самолети за Украйна, обучението на пилотите им ще отнеме време - преди 2026 г. е малко вероятно те да са готови за бой.

Идва и въпросът с частите. F-16 е вероятно най-популярният изтребител по света в момента и намирането на различни компоненти за него е лесно. От Gripen има приблизително 15 пъти по-малко произведени бройки, а страните, които го използват са в порядък по-малко в сравнение с тези с американския самолет. Освен това, далеч не всички са склонни да подкрепят под каквато и да е форма Киев.

Украинското издание Defense Express отбелязва и някои други важни аспекти. Gripen може да се използва от магистрала, но отново му трябва укритие - говорим за война, в която дронове, крилати и балистични ракети и коректируеми авиобомби удрят от двете страни на фронта по всичко, което остане на видимо място за повече от няколко минути. Освен това, макар да е в производство от по-скоро, шведският изтребител също като F-16 разчита на американски ракети като AMRAAM.

ВВС в бъдеще време

Според цитираните от Business Insider експерти F-16 (а и очертаващите се скорошни доставки на френските многоцелеви изтребители Mirage 2000) са това, от което Украйна има нужда днес, но трябва да се помисли внимателно от какво страната ще има нужда и след войната.

Тук обаче въпросът няма прост отговор, защото, който и изтребител да бъде избран, около него трябва да се създаде добра логистична мрежа - по отношение на поддръжка, части, въоръжение и експлоатация. Говорим буквално за създаването на цяла една нова индустрия със стройни вериги на доставка из цяла Европа.

В момента това се случва "на коляно", но в Киев ще трябва максимално да оптимизират усилията и ресурсите си. Особено с оглед съвсем реалния риск от оттегляне на американската подкрепа след изборите.