"Сръбска капия в българския чушкопек", четем във в. "Монитор"
Купища чушки, изсипани върху разстлани на земята чаршафи. Накъдето и да се обърне човек, всичко червенее. Вадиш чувала и пълниш. Никой не ти се кара, че пипаш стоката с пръсти и подбираш. Гаранция, че това, което е сложено в чувала, е годно за консумация. А не преден ред със строени на сергията като войници образцови капии за примамване на клиентите, а зад тях - скапани пиперки, които още докато стигнат до чушкопека, вече са станали на пихтия. На вид биват, но на вкус - като пресован картон.
Чушките на чаршафа обаче и на опитване са си точно както изглеждат. Истински чушки, каквито вече няма у нас. Пазарът също е друг. На 80 километра от София. За да си купиш истински чушки, само трябва да отскочиш до Пирот. Нищо и никаква работа. Вдигаш се и потегляш. Трябва ти само лична карта, за да преминеш сръбската граница. И малко търпение, тъй като в момента има опашки заради потока от турски граждани, които се прибират към Западна Европа след приключването на отпуските. Затова и жените във всяка втора кола са забрадени.
Прочети още от статията на в. "Монитор"

"Частните училища ще трябва да плащат, за да получат пари от държавата" е водещo заглавиe на в. "Сега"
Възможността частните училища да получават държавна субсидия вероятно ще си остане само на теория. Анализът на новата разпоредба, одобрена от депутатите като част от училищния закон, показва, че голяма част от частните школа на практика ще трябва да си платят, за да получат пари от държавата. Тъй като това едва ли ще стане, вариантите са или да натоварят несправедливо родителите с по-високи такси, или просто да не се включат в държавното финансиране.

Според новоприетия текст частните училища имат право на държавно финансиране - по около 1400 лв. за обучение на ученик, колкото получават по стандарт и държавните училища. В замяна на това обаче те се задължават да не събират такси за дейности, финансирани от държавата (т.е. таксите на учениците следва да се намалят с 1400 лв.), както и да приемат 20% от учениците без такса. Според частните училища това ще увеличи разходите им, които следва да се покрият чрез увеличение на таксите на останалите деца.
Прочети още от статията на в. "Сега"

"Първо реформи, после нови цени на тока", извежда на първа страница в. "Стандарт"
Константин Стаменов, председател на Българската федерация на индустриалните енергийни консуматори (БФИЕК)
Това, за което ние настояваме от много време насам, може да се обобщи в две направления. Едното от нещата - настояваме да има реформи в сектора енергетика. Преди да се пристъпи към повишаване на цената на електроенергията за бизнеса, да се проверят всички преференциални производители дали действително трябва да получават преференция. Второто важно нещо - да се направи пътна карта за реформите. Да се обясни какво ще се случи, как ще се случи, кой за какво носи конкретни отговорности. Това, от което бизнесът и работодателски организации са недоволни, е, че се пристъпи към поскъпване на цената на тока, без да се знае дали всички ВЕИ-та, които оперират на пазара, са законно присъединени, законно си получават преференцията.
Това нещо се отложи доста във времето, така и не получихме отговор на този въпрос. Не сме убедени, че когенерациите, които получават преференциална цена за произведената от тях електроенергия, трябва наистина да я получават. Никой от всичките преференциални производители не е получил нотификация, че не получава прекомерна държавна помощ. По европейските изисквания нотификация трябва да имат и ВЕИ-тата, трябва да имат и когенерациите. А такава нотификация реално няма никой. Реформи, проверка на преференциалните производители и пътна карта - това са основните ни искания.
Прочети още от в. "Стандарт"

"ЦРУ: Натиснахме България за руските полети"
извежда на първа страница в. "Труд"
Раздор във Вашингтон за действията срещу Москва. Обама недоволен от "несъгласувания" натиск върху София и Атина. Лавров зове Вашингтон да бори тероризма без конюнктурни съображения.
Два варианта за доставка на руско военно оборудване заедно с хуманитарната помощ за сирийския диктатор Башар ал Асад бяха елиминирани. Първият бе през Турция и тя отказа категорично. Вторият бе през България и Гърция и след като Вашингтон използва каналите си, българите се съгласиха: "Без повече полети!"
Това каза пред Си Би Ес бившият зам.-директор на ЦРУ (2010-2013) Майкъл Морел. И така недвусмислено потвърди, че САЩ са изиграли ключова роля за решението на българските власти да затворят въздушното ни пространство за руските военнотранспортни самолети. Той посочи, че макар и Иран да се е съгласил да ги пусне през своето, сега Вашингтон натискал здраво Ирак също да не пуска руснаците и така да им затвори достъпа до Асад. Според Морел Русия гради ВВС база в сирийската провинция Латакия.
Прочети още от в. "Труд"

„Емил Радев: С помощта на ЕК имаме шанс САЩ да свалят визите след април 2016 г.", четем във в. „24 часа"
- Г-н Радев, обявихте, че ЕС може да въведе визи за САЩ, което звучи доста нереалистично.
- ЕК информира членовете на комисията по правосъдие и вътрешен ред в ЕП за прилагането на Механизма за реципрочност на визите, приет през 2013 г. Той предвижда ЕС да въведе визи за гражданите на трети страни, които изискват дълго време визи за някоя държава членка, въпреки че те самите се ползват с безвизов режим в рамките на целия ЕС. Тук става въпрос не само за САЩ и Канада, но и за Япония и Австралия. Така ЕС гарантира еднакво отношение към всички държави членки. През април 2014 г. вследствие на активиране на механизма от България, Румъния, Полша, Кипър и Хърватия, ЕК взема решение да не въвежда визи за американски и канадски граждани, а вместо това започва преговори с двете държави за отпадане на визите за български граждани.
- Т.е. ЕК ще моли САЩ да ни свалят визите?
- ЕК преговаря в момента заедно с България и Румъния. Основната пречка обаче е процентът отказани визи за САЩ - България има 15%, което е над максимално допустимите 3%. За Канада сме с 16% при максимално допустими 4%. И визово нарушение 7,8% при максимално разрешени 3%.
Прочети още от в. „24 часа"

"Порой наводни 6 села в Карловско" четем на първа страница във в. "Монитор"
Силен и продължил часове наред дъжд наводни шест села в Карловска община, отнесе улици и заля къщи и промишлени цехове. Частично бедствено положение вчера бе обявено в селата Богдан, Кърнаре, Христо Даново, Столетово, Иганово и Певците, съобщи зам.-кметът на община Карлово Антон Минев. Вчера той и кметът Емил Кабаиванов огледаха щетите в наводненото село Богдан, където местната река излязла от коритото си и заляла ромската махала.
„Веднага щом спрат дъждовете, ще започнем със свои сили и средства да изграждаме дигата на реката", обеща на жителите на Богдан Кабаиванов. Дигата в нощта срещу петък била отнесена от придошлата вода за девети пореден път. Последното наводнение било преди две години и тогава домът на безработната Минка Димитрова пак бил наводнен.
Прочети още от статията на в. "Монитор"

„Енергийното министерство отговори на протестите за тока с обещание за компенсации", пише в. "Сега"
Министърът на енергетиката Теменужка Петкова обеща за пореден път вчера компенсации за фирмите заради резкия скок на цената на тока за тях от 1 август. Това трябва да стане с приемането на специална наредба, която в момента се съгласува с Брюксел. Причината е, че компенсациите могат да бъдат приети като нерегламентирана държавна помощ. Кога евентуално наредбата би влязла в сила засега не е ясно.

Министър Петкова обясни размяната на писма с Брюксел като "пренотификация". От министерството коментираха опасенията, че Брюксел е върнал текстовете с аргумента, че те се съгласували още в процеса на писането им, за да не се губи време.
Прочети още от в. "Сега"

"Анкара замрази проекта „Турски поток", Гърция бави новата връзка с България" пише в. „Труд"
Преговорите между Турция и Русия по проекта „Турски поток" са замразени, съобщи високопоставен представител на турското енергийно министерство.
„Преговорите с Русия в настоящия си вид са в задънена улица", потвърди зам.-министър Сефа Садък Айтекин по време на международна среща. Той поясни, че замразяването на преговорите в никакъв случай не означава, че страните са напуснали окончателно масата за преговори.
Неразбирателството между партньорите е възникнало заради протакането на преговорите и най-вече заради липса на договореност между „Газпром" и турската компания БОТАШ за цената на руския газ. Турците са поискали безусловно смъкване на цената на синьото гориво и намаление до 10,25% вместо само с 6%.
Прочети още от в. „Труд"

„Цигарите поскъпват с 20 ст. от 2016 г.", пише в. „24 часа"
Цените на повечето масови цигари ще се вдигнат с около 20 ст. от началото на 2016 г. заради новите акцизи. От догодина цената на марките ЕVA и The KING от 4,40 лв. трябва да стане 4,63, ако се запазят същите производствени разходи и търговски надценки, показват разчетите на Министерството на финансите, съобщава в. "Стандарт". Разбира се, производителите вероятно ще закръглят цената, за да не броим жълти стотинки в магазина.
От 2018 г. се очаква EVA и The KING да се продават по 5 лв. По-малко вероятно е да се повиши цената на Victory 100 мм и от сегашните 4,80 лв. през следващата година ще стане 4,92 лв.
Прочети още от статията на в. „24 часа"

"Работим София да стане Сингапур на Балканите", пише в. "Стандарт"
Доставчиците на големите автомобилни концерни все повече гледат към България.
Целта ни е да постигнем поне двукратно увеличение на инвестициите, казва Стамен Янев
- Ще рекламираме страната ни в САЩ, Европа и Азия, ще правим центрове за обмен на информация с АСЕАН и Иран
- Имаме квалифицирани кадри, но те трябва да предадат познанията си на следващото поколение
- Събираме проекти от бизнеса и ще ги предлагаме всеки месец на посолствата
Кога чуждите вложения у нас ще достигнат предкризисните нива, към кои сектори има интерес и какви цели си е поставила Българската агенция за инвестиции, попитахме нейния изпълнителен директор Стамен Янев.
- Г-н Янев, появи се информация, че американска компания иска да прави части за самолети у нас. Може ли да разкажете нещо повече за инвестицията?
- На този етап искаме да запазим конфиденциалност и да не издаваме името на американската компания, която проучва сериозно възможността да открие производствена база в България. В нея ще се произвеждат електромеханични компоненти за големите имена в авиоиндустрията. Местните представители са уверени, че ще могат да убедят мениджмънта и тук да се направят големи производствени мощности, подобни на тези, които компанията има в Полша и Америка. Инвеститорите вече са във взаимоотношения със собственици на офис сгради в София. Трябва да отчитаме факта, че в днешно време производствените бази не са като старите с характерните комини, създаващи носталгия към миналото, а са сгради, подобни на лаборатории и офиси. На първия етап инвестицията ще бъде в размер между 5 -6 млн. лева.
Прочети още от в. "Стандарт"