Вчера бяха оповестени резултатите от мащабно изследване с 400 респонденти, свързано с предстоящото увеличение на данъчната ставка по ДДС в Германия. Авторите на проучването са Royal Bank of Scotland (RBS), Bloomberg и британския изследователски институт NTC Economics. Сферата на търговията и услугите ще пренесе увеличението на данъка върху добавената стойност върху клиентите, съобщава Die Welt резултатите.

Ставката на данъка ще се вдигне след 1.01.2007 с три процента до ниво 19%. Съгласно резултатите на изследването, средно 80% от ценовото увеличение, дължащо се на повишението на данъка, ще се пренесе върху клиентите. Две трети от предприятията планират увеличение на цените след края на годината, а други вече са вдигнали цените си.

Според изследването, през първите седмици на новата година влиянието на данъчното повишение върху търсенето ще е негативно. Очаква се, че увеличението на ДДС ще даде значим макроикономически ефект върху икономиката на Германия. През януари е възможен инфлационен връх и сриване на търсенето, според главния икономист на RBS за Европа.

Преди въвеждането на данъка, потреблението се е увеличило с 0.7%.

Ефектите ще бъдат по-скоро краткосрочни, считат икономистите. Конюнктурата в дълъг период няма да бъде много повлияна. Главната причина за това е, че сега германската икономика е много силна - жизнена и конкурентноспособна, което ще й даде добър старт през 2007 г.

Потвърждение са данните за транспорта и логистиката на германските фирми, които са купували през ноември толкова, колкото не са от шест години и половина насам. Най-силни са покупките в пощенската, телекомуникационната, транспортната, логистичната, финансовата и туроператорската сфери.

Причината са нарасналите договори и поръчки при доставчиците на услуги. Това се отрази и на трудовия пазар, съвземащ се след вълната на уволненията през 2000 г. Но може да се каже, че германските предприятия работят на границата на мощностите си - някои договори за поръчки са се проточили до 15 месеца.

Financial Times коментира резултатите от изследването така: „Инфлацията в Германия рязко ще нарасне с увеличение на ДДС след първи януари с 3%, но сътресение в потребителското харчене ще бъде избегнато". Ръстът на частното потребление ще спадне с 1%, инфлацията ще се повиши повече от очакваното с 1.2%.

„Берлин се е наел с противоречивото увеличение на ДДС с цел да намали фискалния дефицит в страната, но също и да редуцира разходите за труд, които не са заплати, чрез плащане за намаление на вноските за застраховане срещу безработица", пише FT.