Европа се прицелва към най-големия източник на приходи на компании като Google и Facebook - интернет рекламите, които следят потребителите навсякъде в интернет, пише европейското бюро на Politico.

Няколко депутати от Европейския парламент подкрепиха законодателни промени, които забраняват този тип следене с рекламни цели. Очаква се в началото на декември Брюксел да представи документ с по-широк обхват и цели, с които да регулира дигиталното пространство.

Подобен ход, ако бъде подкрепен и от Европейската комисия, ще накара компании като Google да спрат да следят потребителите в интернет и да им показват реклами възоснова на личните им профили. Накратко, ще унищожи ключов източник на приходи, който е в сърцето на технологичните гиганти.

Facebook опитала да купи програма, с която да следи потребителите си

Facebook опитала да купи програма, с която да следи потребителите си

Представителите на социалната мрежа поискали достъп до Pegasus на израелската NSO, която продава услугите си на авторитарни правителства

Засега Силициевата долина може да диша спокойно. Въпросната поправка може и да не бъде приета, а пълна забрана върху този тип реклами остава в далечното бъдеще. Но гласуването трябва да събуди технологичните компании и издателите, които разчитат на тези реклами. Тя повдига и друг въпрос, насочен не само към технологичните компании, но и за всеки, който разчита на безплатните интернет услуги (като Google Search или Instagram) в замяна на лични данни: ако сложим край на интернет рекламите по начина, по който ги познаваме, кой ще плаща тези услуги?

Регулаторите в ЕС не се оставят подобни въпроси да ги забавят.

По-рано този месец регулаторът, който се занимава с опазването на личните данни в Белгия, публикува предварителен доклад за състоянието на интернет рекламата на Стария континент. Според него, практиките на технологичните гиганти нарушават стандартите за защита в съюза. Ирландия пък вече разследва Google.

Google следи всяка ваша стъпка, без значение дали ви харесва или не

Google следи всяка ваша стъпка, без значение дали ви харесва или не

Компанията печели от вашите данни - и ги събира, дори и да сте ѝ забранили

Във Великобритания бе публикуван друг доклад, който показва как рекламният свят прави каквото си пожелае с личните данни на потребителите. Засега действия от страна на Лондон няма, като оправданието е Covid-19. Но антимонополната комисия в страната, която публикува свое разследване това лято, описва подобна ужасяваща картина. И ще даде своите предложения на парламента през декември.

Германия също не изостава. Властите в страната водят собствено разследване от почти две години относно практиките на големите технологични компании, които доминират интернет рекламата.

Очакват се и нови европейски стандарти за поверителността на личните данни, които ще направят по-трудно използването на информацията за потребителите без изричното им съгласие.Интернет гигантите и традиционните рекламодатели събират и използват личните данни на потребителите - какво харесват и какви страници посещават, например - по непрозрачен начин. В същото време самите потребители почти нямат контрол върху случващото се. Голяма част от тях нямат и представа какви точно данни се събират и как се използват.

Но ако регулаторите и законодателите искат да променят бизнес модела на интернет, някой трябва да каже каква ще бъде алтернативата.

Всички начини, по които Facebook ви следи. И как да ги ограничите

Всички начини, по които Facebook ви следи. И как да ги ограничите

Пипалата на социалната мрежа достигат далеч извън пределите на нейните услуги и се разпростират в целия интернет