През последните месеци редица китайските технологични гиганти представиха плановете си за навлизане в автомобилната индустрия. Някои интернет компании като Baidu решиха да потърсят помощ от традиционните производители. Xiaomi, която от години подчертава, че е компанията, която печели от услуги, а не от продуктите, също се впусна в състезанието при електромобилите.

Крачката вече направи и Huawei. Китайската компания изглежда по-подготвена и по-квалифицирана от интернет компаниите — благодарение на опита ѝ в производството и управлението на веригата за доставки, познатата марка и огромната ритейл мрежа. Но производителя на телефони и телекомуникационно оборудване многократно отрече, че ще създаде собствена марка електромобили. Вместо това, казват оттам, целта е тя да бъде доставчик за производителите, пише Nikkei.

"Автомобилната индустрия се нуждае от Huawei. Тя не се нуждае от марката, а от технологичната експертиза, с която ще помогнем за създаването на автомобили, които гледат към бъдещето", каза настоящият председател Eric Xu.

В производството на автомобили има три основни роли: производители като Audi, Honda, Tesla и скоро Apple; Tier 1 доставчици, които предоставят компоненти и системи, сред които броим Bosch, Continental, а вече и Huawei; и последно, производители на чипове като Nvidia, Intel и NXP, чиято роля изглежда все по-значима. Huawei произвежда и чипове за автомобили.

"Huawei иска да бъде следващото поколение Bosch", казва мениджър от китайски роботакси стартъп пред TechCrunch.

Китайската компания досега има трима големи клиенти: BAIC, Chang'an Automobile и Guangzhou Automobile Group.

Arcfox, марка на държавния производител BAIC, представи модела си Alpha S, който е оборудван със системите HI на Huawei. Електрическият седан ще струва между $60 хил. и $66 хил. и разчита на операционна система, която използва чиповете Kirin на Huawei, редица мобилни приложения, автономно шофиране и бързо зареждане.

Най-любопитното е, че Alpha S постига четвърто ниво на автономност — т.е. няма да се нуждае от човешка намеса в повечето сценарии и пътниците могат дори да спят в автомобила. Разбира се, има нюанси при това твърдение. Генералният мениджър на автономното подразделение на Huawei казва, че Alpha S постига четвърто ниво що се отнася до "преживяването", но законово отговаря на ниво две. Китай е дала разрешение на шепа компании да изпробват автономни автомобили, но е далеч от това да позволи движението на такива по обществените пътища.

BAIC и Huawei демонстрираха възможностите ѝ във видео, което показва как моделът изминава хиляда километра в натоварен китайски град без човешка намеса.

Някои анализатори все пак казват, че електромобилът не покрива точно изискванията за ниво четири на автономност, но спорът е семантичен.

Ниво 4 или не, Huawei изглежда готова да инвестира в бъдещето на мобилността. Само през 2021 г. китайската компания планира да инвестира $1 млрд. в компоненти и технологии за умни автомобили, казва Xu.

Амбициите ѝ обаче изглежда приключват с превръщането ѝ в "китайската Bosch", особено ако успее да завземе пазарния дял на германския конкурент — което е все по-възможно, тъй като китайските компании започват да търсят алтернативни на западните доставчици заради очаквания за бъдещи санкции или просто в търсене на по-ниска цена.