През последните година-две те са навсякъде. Табели и съобщения по озвучителната система ни насочват към тях. Убеждават ни, че това е по-бързият и удобен начин. Заместват с тях живи хора. Но се оказват провал.
Това е съдбата на касите на самообслужване, които се появиха в големите вериги по света и у нас. Внедряването им създава куп проблеми както за търговците, така и за техните клиенти и това вече се осъзнава както от анализатори, така и от индустрията, пише Gizmodo.
Проблемите
Първото най-голямо предизвикателство пред касите без касиери са кражбите. Според проучване на компанията Lending Tree клиентите е няколко пъти по-вероятно да излязат с немаркирана стока от зоната за самообслужване.
Един от 7 запитани признава, че го е направил нарочно, но цели 20% признават, че заради целия понякога тромав процес се е случвало да "откраднат" даден артикул без да искат.
За последното голям фактор е, че системите на различните магазини имат твърде малко общо - само сред представените у нас има:
- Каси с допълнителен кантар, на който трябва да оставите маркираните продукти;
- Каси без горната функционалност за следене на маркираното;
- Каси с RFID, на които не трябва да маркирате нищо с баркодове;
- Каси, които са на практика идентични с тези с жив касиер - и даже виждате SAP интерфейса.
Вероятно има и други. Свикването с тези системи изисква време и честа намеса на служител на магазина. Това е вторият проблем, установен в проучванията - реално разходите за труд се увеличават, защото касиери се налага да помагат на клиентите да си маркират и платят покупките.
Всичко това идва на фона на високата цена на тези каси - като хардуер, като софтуерни разработки и интеграции.
Резултатът
След като ритейлърите по света инвестираха милиарди в касите на самообслужване, вече има отрезвяване. През миналата година Target ограничиха до максимум 10 артикула покупките през този вид зони в някои от магазините си. Walmart и ред други директно ги премахнаха.
"Започнахме да разчитаме прекалено много на касите на самообслужване в нашите магазини. Трябва да ги използваме като допълнителен вариант, а не като основен", коментира изпълнителният директор на веригата Dollar General Тод Васос. Компанията му ще увеличи броя на служителите в обектите си - и особено в касова зона.
Все пак, вариантът да не минавате през касиер вероятно няма да изчезне - а и потребителското изживяване е логично да се подобри. Не е случайно, че въпреки проблемите все още повече от половината (по-оправни) пазаруващи предпочитат именно този вариант. Просто за веригите той не носи невероятната икономия, която обещаваше.
vladislav-aleksiev
на 19.01.2024 в 15:53:51 #1И за бира ти трябва служител за потвърждение 18+. Локалните намаления не се разпознават.