Изминалата 2024 година се оказа преломна за търговията на дребно у нас, а резултатите демонстрират как устойчивите инвестиции и стратегията за експанзия водят до лидерска позиция на пазара.
В самия старт на своята юбилейна, 15-а година на българския пазар, Lidl зае първото място в ритейл сектора, изпреварвайки досегашния лидер в 13 поредни години Кауфланд. Това посочва пазарният анализатор Владимир Чириков в интервю за "Капитал".
Въпреки че преднината на Lidl все още не е значителна, тя е базирана на отчетен брутен оборот от почти 3 млрд. лв.
Логичен успех след стратегическо развитие
Резултатите всъщност не са изненадващи, като се има предвид силната експанзия на веригата още с първите ѝ стъпки у нас. През ноември 2010 г. Lidl направи смело навлизане на българския пазар, като отвори едновременно 14 магазина в 11 града в страната.
Днес мащабите на компанията са почти десет пъти по-големи. Броят на обектите е нараснал до 136, разположени в 58 населени места - два пъти повече от тези на досегашния първенец в класацията Кауфланд. Paзpacтвaнeтo пpoдължaвa c динaмичнo тeмпo, ĸaтo caмo пpeз изминалата 2024 г. веригата е открила 10 нови магазина, а 4 от тях са в изцяло нови градове - Лом, Каварна, Карнобат и Кюстендил.
Устойчивост в инвестициите
Lidl методично инвестира в своето разрастване и модернизиране на вече съществуващи магазини. Към това се прибавя и изграждането на фотоволтаични инсталации, като общата стойност на вложените средства надхвърлят 170 млн. лв.
Цифрите говорят, че още през 2023 г. разликата в приходите между първите две вериги (част от една и съща група - германската Schwarz) е сравнително малка - около 160 млн. лв., като лидерът е с 2,4 млрд. лв. При очакван среден ръст на пазара от 7-10% за 2024 г., прогнозите на експертите сочат, че и двете вериги вероятно са надхвърлили оборот от 2,5 млрд. лв. през 2024 г.
Допълнително доказателство за възходящата тенденция на Lidl бе представено още през 2022 г., когато веригата се утвърди като най-ефективната на най-големия пазар в страната - София. Анализите на оборота спрямо търговската площ потвърдиха, че Lidl успява да постига висока рентабилност, въпреки че конкурентите му оперират с по-големи обекти.
Принос към икономиката
В края на ноември 2024 г., по повод отбелязването на 14 успешни години на локалния пазар, най-голямата европейска верига за хранителни стоки Lidl представи обобщена оценка на приноса от своята дейност към икономиката и обществото за последните две години у нас.
Според доклада, изготвен от експертите от Института за пазарна икономика (ИПИ) и консултантската компания PwC България, общият икономически принос от дейността на Lidl България за 2023 г. възлиза на 2,68 млрд. лв., което представлява ръст от 67% спрямо 2021 г.
През 2023 г. прекият ефект от дейността на Lidl в страната достига 1,5 млрд. лв. и включва плащания към доставчици на стоки и услуги, инвестиции и разходи за възнаграждения. Наред с търговските обекти, компанията разполага с две логистични бази с обща площ от над 50 хиляди кв. м и е работодател на над 4000 души.
"Lidl плаща по-високи заплати от средните както за страната, така и за сектор Търговия, така и за отделните регионални пазари на труда", коментира Лъчезар Богданов, главен икономист, Институт за пазарна икономика.
Източник: iStock
Партньорство с български производители
Той подчерта още, че партньорството, което българските производители получават от работата си с Lidl, гарантира дългосрочна предвидимост, осигурен пазар и поръчки за по-дълъг период, както и възможност да се разшири мащабът.
В потвърждение на това идват и цифрите - разходите на компанията за покупка на хранителни и нехранителни стоки от български производители и доставчици за продажба в България през 2023 г. надхвърлят 830 млн. лв. Допълнително през търговските канали на компанията е осигурен износ на български стоки за 87 млн.
Дружеството е и сред значимите данъкоплатци в страната - през 2023 г. Lidl България е внесла 56,2 млн. лв. данъци в държавния и местните бюджети.
Наред с икономическите ползи, приносът на Lidl в страната се простира и в обществено-социален план. Компанията подкрепя редица каузи и организации у нас. За периода 2022-2023 г. е вложила над 2,15 млн. лв. в общо 79 инициативи, дарения и спонсорства, чрез които е достигнала до близо 500 000 души, показват обобщените резултати.