Изминалата 2024 година се оказа преломна за търговията на дребно у нас, а резултатите демонстрират как устойчивите инвестиции и стратегията за експанзия водят до лидерска позиция на пазара.

В самия старт на своята юбилейна, 15-а година на българския пазар, Lidl зае първото място в ритейл сектора, изпреварвайки досегашния лидер в 13 поредни години Кауфланд. Това посочва пазарният анализатор Владимир Чириков в интервю за "Капитал".

Въпреки че преднината на Lidl все още не е значителна, тя е базирана на отчетен брутен оборот от почти 3 млрд. лв.

Логичен успех след стратегическо развитие

Резултатите всъщност не са изненадващи, като се има предвид силната експанзия на веригата още с първите ѝ стъпки у нас. През ноември 2010 г. Lidl направи смело навлизане на българския пазар, като отвори едновременно 14 магазина в 11 града в страната.

Днес мащабите на компанията са почти десет пъти по-големи. Броят на обектите е нараснал до 136, разположени в 58 населени места - два пъти повече от тези на досегашния първенец в класацията Кауфланд. Paзpacтвaнeтo пpoдължaвa c динaмичнo тeмпo, ĸaтo caмo пpeз изминалата 2024 г. веригата е открила 10 нови магазина, а 4 от тях са в изцяло нови градове - Лом, Каварна, Карнобат и Кюстендил.

Устойчивост в инвестициите

Lidl методично инвестира в своето разрастване и модернизиране на вече съществуващи магазини. Към това се прибавя и изграждането на фотоволтаични инсталации, като общата стойност на вложените средства надхвърлят 170 млн. лв.

Цифрите говорят, че още през 2023 г. разликата в приходите между първите две вериги (част от една и съща група - германската Schwarz) е сравнително малка - около 160 млн. лв., като лидерът е с 2,4 млрд. лв. При очакван среден ръст на пазара от 7-10% за 2024 г., прогнозите на експертите сочат, че и двете вериги вероятно са надхвърлили оборот от 2,5 млрд. лв. през 2024 г.

Lidl е продала български стоки за близо милиард лева

Lidl е продала български стоки за близо милиард лева

За 14 години търговската веригата е открила магазини в 58 градове у нас

Допълнително доказателство за възходящата тенденция на Lidl бе представено още през 2022 г., когато веригата се утвърди като най-ефективната на най-големия пазар в страната - София. Анализите на оборота спрямо търговската площ потвърдиха, че Lidl успява да постига висока рентабилност, въпреки че конкурентите му оперират с по-големи обекти.

Принос към икономиката

В края на ноември 2024 г., по повод отбелязването на 14 успешни години на локалния пазар, най-голямата европейска верига за хранителни стоки Lidl представи обобщена оценка на приноса от своята дейност към икономиката и обществото за последните две години у нас.

Според доклада, изготвен от експертите от Института за пазарна икономика (ИПИ) и консултантската компания PwC България, общият икономически принос от дейността на Lidl България за 2023 г. възлиза на 2,68 млрд. лв., което представлява ръст от 67% спрямо 2021 г.

През 2023 г. прекият ефект от дейността на Lidl в страната достига 1,5 млрд. лв. и включва плащания към доставчици на стоки и услуги, инвестиции и разходи за възнаграждения. Наред с търговските обекти, компанията разполага с две логистични бази с обща площ от над 50 хиляди кв. м и е работодател на над 4000 души.

"Lidl плаща по-високи заплати от средните както за страната, така и за сектор Търговия, така и за отделните регионални пазари на труда", коментира Лъчезар Богданов, главен икономист, Институт за пазарна икономика.

Снимка 701802

Източник: iStock

Партньорство с български производители

Той подчерта още, че партньорството, което българските производители получават от работата си с Lidl, гарантира дългосрочна предвидимост, осигурен пазар и поръчки за по-дълъг период, както и възможност да се разшири мащабът.

В потвърждение на това идват и цифрите - разходите на компанията за покупка на хранителни и нехранителни стоки от български производители и доставчици за продажба в България през 2023 г. надхвърлят 830 млн. лв. Допълнително през търговските канали на компанията е осигурен износ на български стоки за 87 млн.

Дружеството е и сред значимите данъкоплатци в страната - през 2023 г. Lidl България е внесла 56,2 млн. лв. данъци в държавния и местните бюджети.

Наред с икономическите ползи, приносът на Lidl в страната се простира и в обществено-социален план. Компанията подкрепя редица каузи и организации у нас. За периода 2022-2023 г. е вложила над 2,15 млн. лв. в общо 79 инициативи, дарения и спонсорства, чрез които е достигнала до близо 500 000 души, показват обобщените резултати.