Докато в България регулаторите не могат да се противопоставят на третата поредна индексация на договорите на клиентите на мобилните оператори, една европейска държава е напът да забрани тази практика. 

Телекомуникационният регулатор на Обединеното кралство се готви да сложи край на индексацията на клиентските договори за телефонни, широколентови и платени телевизионни услуги.

Регулаторът Ofcom предложи правила, задължаващи компаниите да уведомяват потребителите предварително за всяко увеличение на цените, което възнамеряват да включат в договора им, като по този начин реално забраняват индексации след подписването му.

Очаква се новите изискванията да попречат на телекомите да включват условия, свързани с инфлацията или процентно покачване на цените във всички нови договори. Към момента телекомуникационните оператори добавят около 3.9% към годишния темп на инфлация на потребителските цени. 

А1 е индексирала незаконно таксите, реши на първа инстанция пловдивският съд

А1 е индексирала незаконно таксите, реши на първа инстанция пловдивският съд

Решението се обжалва от телекома

Според регулатора подобна практика оставя потребителите объркани, заради сложността и непредсказуемостта на свързаните с инфлацията условия за покачване на цените, записани в техните договори.

Проучване на Ofcom установило, че през 2023 г. повече от половината клиенти на мобилните оператори, което се равнява над 36 милиона души и други 11 милиона потребители на интернет, са сключили договори, подлежащи на индексация, свързана с инфлацията. Само 12% от клиентите на мобилни услуги и 16% от потребителите на интернет обаче били наясно, че покачването на цените на абонаментните им планове е свързано с инфлацията.

Според Ofcom тези условия принуждават клиентите на телекомите "несправедливо да поемат риска и тежестта на финансовата несигурност от инфлацията".

Vivacom вдига цените на месечните абонаменти

Vivacom вдига цените на месечните абонаменти

От 1 февруари

През 2023 г. Ofcom е получил повече от 800 жалби, свързани с повишаване на цените между януари и октомври, почти двойно повече от броя им през същия период на 2021 г.

Ofcom ще извършва консултации по предложението си до 13 февруари 2024 г. и планира да публикува окончателното си решение през пролетта на 2024 г. Очаква се новите правила да влязат в сила четири месеца след публикуването на окончателното решение.