Платформата за споделяне на домове и други недвижими имоти Airbnb получи колосалната пазарна оценка от 25 милиарда долара по време на най-скорошния кръг от финансиране, предаде BusinessInsider.

Тази цифра накара някои наблюдатели да се изненадат доста, тъй като се очаква компанията да събере едва 900 милиона долара приходи тази година, а в момента все още работи на загуба.

Airbnb всъщност е уебсайт, който позволява на обитателите на даден дом да отдават под наем свободни стаи или пък цялото жилище за даден период от време. Местата могат да варират от обикновен заден двор за къмпинг до луксозна къща на плажа за хиляди долари на нощ. Концепцията не е нова и е заложена и в дейността на конкурентни платформи като HomeAway и VRBO, а Craigslist от години предлага подобна услуга.

Важно е да се отбележи, че много от обявите в Airbnb важат за ограничен период от годината.

Това, което разграничава Airbnb от останалите, е че се превърна във водещ лидер по отношение на наемането на апартаменти в градовете, докато HomeAway и VRBO имат склонността да се ограничават до отдаване под наем на места за ваканция.

Открита през 2008 г., компанията Airbnb вече има 1.4 милиона обяви в сайта си, докато HomeAway има 1.1 милиона в мрежата си.

Този тип споделяне на домове обаче се състезава с гигантската хотелска индустрия. Трудно е да се определи броят на отдаваните стаи под наем по света, но според изследователската компания MKG Group, в световен мащаб има около 20 милиона хотелски стаи. Това означава, че Airbnb и индустрията за споделяне на жилища все още е малка част от цялата индустрия.

Очаква се най-високо оценената хотелска верига в света - Hilton Worldwide Holdings, да отбележи 9 % ръст на приходите си за тази година. Предвижда се основният противник на Airbnb - HomeAway да повиши продажбите с между 10 и 12 процента. За Airbnb се очакват приходи от 900 милиона долара, което е над три пъти повече от 2013 г., когато те са били 250 милиона долара.

Компанията предлага на новите домакини безплатно заснемане, за да покажат апартаментите си в най-добрата им светлина. Освен това, платформата управлява всички плащания, елиминира потенциални проблеми с доверието и разрешава всички спорове между домакини и гости. В същото време Airbnb предоставя много по-обширно разнообразие от жилища - като тип и местоположение, и то на по-ниски цени в сравнение с хотелските вериги.

Сайтът печели от много от предимствата, които направиха Facebook толкова успешен - мрежови ефекти, маркетинг от уста на уста, популярност и съдържание, генерирано от потребители.

Единственото, което Airbnb трябва да прави, е да предостави онлайн платформа за потребителите, които да сключват сделки, което позволява на компанията да събира комисионна от 6-12 % за резервациите.

Въпреки че днес компанията губи пари (Airbnb очаква оперативна загуба от 150 милиона долара през тази година), би трябвало да бъде изключително печеливша. Хотелският пазар възлиза на над 500 милиарда долара, така че има огромна възможност за Airbnb. Компанията очаква да достигне приходи от 10 милиарда долара до 2020 г., което е общ годишен ръст от над 60 %.

Може би компанията Airbnb е надценена, но ако успее да следва заложените цели и да направи революция в хотелската и жилищната индустрия, един ден ще струва много повече от 25 милиарда долара.