Хляб. Кафе. Цветя. Сметка за ток. Рядко си даваме сметка колко неща купуваме или плащаме дневно. Статистика от преди 7 години казва, че средно на човек се падат по 70 трансакции месечно или повече от две дневно. Днес, когато плащаме с часовници, смартфони и карти, със сигурност са много повече.
Ключови фактори са бързината, удобството и надеждността - както за клиента, така и за търговеца. Тук идва ролята на платформите, които правят плащанията възможни. Една от успешните в Европа е с български корен и с екип, който в голямата си част е базиран у нас.
myPOS, която обслужва повече от 250 000 търговци в над 30 държави, имаше силна 2024-а и очакването е тази година да донесе още растеж.
"И в България, и на различните други наши пазари, ние се развиваме с ръст от повече от 50 процента за година в придобиванията на нови клиенти. Това ни кара да мислим, че има голям диапазон за развитие", отбелязва пред Money.bg главният изпълнителен директор Марио Шиляшки.
Още по-голямо е увеличението в обема на трансакциите - през 2024 г. само у нас myPOS са обработили трансакции за над милиард евро, което е скок с повече от 60 на сто. По думите на Шиляшки темпото се запазва и през първото тримесечие, като "тази година ръстът е вече над 50% в България".
На какво се дължи това? Според главния изпълнителен директор на myPOS факторите могат да се разделят на две групи. От една страна, въвеждат се нови устройства, продукти и начини на плащане - като Tap to Pay on iPhone. От друга - търговците оценяват възможността да имат достъп до ресурсите си веднага след плащането от страна на клиентите им.
Специално Tap to Pay услугата, която превръща смартфона в терминал за плащане, вече започва да привлича интереса на малки търговци, транспортни фирми, ресторанти и други. Шиляшки очаква тя да бъде в основата на "нова вълна на ръст, която се очаква не само в България, но и в други страни".

Източник: myPOS
Преди дни myPOS и DEV.BG организираха хакатон в София, по време на който ученици и утвърдени IT професионалисти от 5 държави демонстрираха своите идеи за иновации в плащанията
Друг двигател на некешовите разплащания са онлайн каналите, като там myPOS също имат портфолио от продукти.
Ключова за всички тези разработки е работата на български програмисти. "За нас България е един възлов пазар, защото повече от 80 процента от нашите кадри са тук - в София и във Варна и това е ядрото на myPOS и ще продължава да бъде. Ние развиваме нашите кадри тук - продължаваме да наемаме хора и за технологии, и за оперативни услуги, и за финанси и т.н. (...) Ние се надяваме да бъдем един от брандовете и компаниите, които ще помогнем България - не само София, но и Пловдив и Варна, да стане по-голям център на финтех в Европа. И да привлечем не само талант, но и инвестиции в България", заявява Марио Шиляшки.
myPOS работи и в Хърватия, така че компанията има скорошен опит от въвеждането на еврото. Според главния изпълнителен директор обаче кой знае какви проблеми всъщност няма: "Важното е да сме в крак с промените, с това как точно ще стане този процес в България. Съответно - да се пригодим и да пригодим нашите търговци и терминалите, които са пазара".