Двама на всеки петима студенти у нас планират да търсят професионална реализация в България, а не в чужбина. У нас младите хора се насочват към добре познатите имена в различните икономически сектори. Сред най-желаните работодатели се нареждат Coca-Cola и Nestle в сегмента на потребителските стоки, IBM и VMware в технологиите, Lidl, Kaufland и IKEA в ритейл индустрията.

Това показва проучването "Кариерните очаквания на младите таланти", изготвено от ManpowerGroup България. В него са включени мненията на 350 български студенти, които учат у нас или в чужбина, като то е било проведено през периода февруари-април. 

Според данните само 9% от младите хора са твърдо решени да заминат за друга страна, след като завършат. 38 на сто от тях пък биха опитали да работят извън България, ако имат такава възможност. 

Данните сочат, че значителна част от студентите или 42 на сто от тях търсят дългосрочна заетост между 3 и 5 години още в началото на кариерния си път и едва 16% смятат, че е нормално да сменят работодателя си в рамките на три години.

Къде да учите икономика у нас, за да си осигурите над 2000 лева заплата?

Къде да учите икономика у нас, за да си осигурите над 2000 лева заплата?

Ето кои са 10-те най-добри университета за специалността

"Резултатите от последното ни проучване недвусмислено показват, че отдавна отминаха времената, когато младите хора прескачаха от компания в компания в търсене на перфектния работодател. Днес те имат много повече информация за случващото се на пазара и често предварително начертават кариерния си път, като знаят как, къде и защо искат да се развиват", коментира Мария Стоева, която е мениджър екип "Продажби и бизнес развитие" в ManpowerGroup България.

"Въпреки това все още има огромна нужда да получат изчерпателно кариерно ориентиране още в училищните си години, за да имат по-голяма яснота за всички възможности за професионална реализация в секторите на настоящето и бъдещето", допълва тя.

Сред трите най-важни фактора, които мотивират младите хора в избора им на работодател са възможностите за кариерно израстване (79%) и придобиване на нови знания (72%), както и добрите междуличностни отношения в екипа (63%). Сред най-маловажните фактори се нареждат допълнителните придобивки, продуктовото портфолио на компанията и възможностите за дистанционна работа и гъвкави работни часове.

Къде искат да работят студентите у нас: Топ 100 на най-желаните компании за 2020-а

Къде искат да работят студентите у нас: Топ 100 на най-желаните компании за 2020-а

Две ИТ компания и един фармацевтичен лидер са на първите три места през тази година

"Не е изненадващо, че допълнителните придобивки вече не предизвикват същия мотивационен ефект в кандидатите за работа и служителите, защото с годините се превърнаха в даденост, а и не могат да заместят адекватното месечно заплащане. Те продължават да са високо ценени, стига работодателите да ги комуникират ефективно и да предложат избор на допълнителни придобивки, защото всеки служител има различни нужди и очаквания", обяснява още Стоева.

В допълнение младите таланти очакват от бъдещите си лидери най-вече да умеят да дават конструктивна обратна връзка за резултата от работата им (81%), да организират ефективно всички работни дейности (75%) и да мотивират членовете на екипа (73%).

Специалностите, които създават най-много безработни

Специалностите, които създават най-много безработни

В кои висши учебни направления студентите намират най-малко реализация?