Амбициозните планове на държавата по отношение на инфрастуктурата на страната бяха онагледени под формата на интерактивна карта, публикувана на сайта на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ). В нея се съдържа информация за обекти от пътната и железопътна инфраструктура, интермодални терминали, летища, пристанища, вътрешни водни пътища, нови мостове и тунели, които ще се реализират на етапи до края на 2040 година. В началото на годината стана ясно, че правителството предвижда да отдели за инфрастуктура 12 милиарда лева.

Завършването на проектите е предвидено на различни етапи в през следващите 18 години.

Според картата до 2030 г. у нас ще са изцяло завършени четири магистрали - "Хемус", "Черно море", "Европа", "Струма" и "Русе - Велико Търново". Готови ще бъдат и тунелът под връх Шипка, както и третият мост над Дунав при Русе.

4 моста над Дунав, 3 тунела под Стара планина: правителство планира 12 милиарда лева за инфраструктура

4 моста над Дунав, 3 тунела под Стара планина: правителство планира 12 милиарда лева за инфраструктура

Министрите са готови с проектобюджета, до края на януари го внасят за гласуване в парламента

В периода между 2022 г. и 2025 г.

трябва да завърши цялостното изграждане на участъка от Благоевград до Крупник на автомагистрала "Струма" и трасето между Боаза и Павликени на автомагистрала "Хемус". Ще бъде завършена и пусната в експлоатация цялата автомагистрала "Европа" от граничния пункт "Калотина" до София. В този период трябва бъдат модернизирани и отсечките Видин - Монтана и Враца - Ботевград от трасето между Видин и Ботевград.

Предстои до 2025 г. да бъдат реализирани инвестиции и в модернизиране на инфраструктурата и подобряване на условията за работа на пристанищата Видин, Лом, Русе и Силистра на река Дунав, както и Черноморските - Варна и Бургас. Като работата по тях ще продължи и през следващия период.

До 2030 година

се планира да завърши строителството и в експлоатация да бъдат пуснати участъкът между Крупник и Кресна на АМ "Струма", отсечката между Павликени и Шумен на АМ "Хемус", както и участъкът между Кюстендил и Дупница от бъдещата магистрала "Рила". Самата магистрала "Рила" пък ще бъде готова след 2030-а.

За улесняване на връзките по направлението север - юг ще се работи за завършване на трасето между Монтана и Враца от пътя Видин - Ботевград и магистралите "Черно море" и "Русе - Велико Търново". Предвижда се работата по подобряване на условията за придвижване в това направление през централната част на страната да продължи в посока юг чрез поетапно модернизиране на трасето между Велико Търново и Хасково през Габрово и Стара Загора. Очаква се то, както и тунелът под връх Шипка, също да бъдат завършени в периода до 2030 г. В този срок правителството ще положи максимални усилия за модернизиране на пътния участък Монтана - София с тунел под Петрохан, а също така и за изграждане на тунел на АМ Черно море". До края на периода се очаква да бъде изграден "Дунав мост 3" при Русе, който е обвързан с изграждането на магистралата "Русе - Велико Търново".

Регионалният министър: Няма как да се построят 4 моста над Дунав през мандата на правителството

Регионалният министър: Няма как да се построят 4 моста над Дунав през мандата на правителството

Автомагистрала "Хемус", не е невъзможно да бъде построена до 2024 година, смята Гроздан Караджов

Предвижда се и активна работа по изграждането на още 4 моста на река Дунав - при Оряхово, Никопол, Свищов и Силистра. Предприети са действия по подготовка за построяването и на още един тунел под Стара планина, при с. Вонеща вода, съчетано с модернизирането на пътя Велико Търново - Димитровград през Прохода на Републиката.

Посочени са и градовете, които са допустими за участие по проект "Зелена мобилност". Целта му е да насърчи устойчивата градска мобилност чрез развитие на екологичен, безопасен, функционален и енергийно ефективен транспорт. За подобряване състоянието на обществения градски транспорт и насърчаване на "зелената мобилност" 40 български общини ще могат да кандидатстват за средства от Националния план за възстановяване и устойчивост.

Картата е разработена от междуведомствена работна група под ръководство на доц. д-р Васко Василев - съветник на министъра на регионалното развитие и благоустройството, и Стоян Новаков - заместник-министър на транспорта и съобщенията, и технически оформена от Агенцията по геодезия, картография и кадастър.