Дългоочакваният Дунав мост 3, свързващ градовете Русе и Гюргево ще бъде (поне частично) финансиран от НАТО и Европейския съюз. Това става ясно от отговор на парламентарно питане на служебния министър на отбраната Атанас Запрянов, цитиран от "Сега". По думите на министъра НАТО и ЕС ще включат ферибота Русе-Гюргево към военния Шенген и така на практика ще изградят Дунав мост 3 край Русе като част от бърз военен коридор от Гърция през България до Румъния.

И така, фериботът Русе-Гюргево и Дунав мост 3 стават военни коридори на НАТО. И двете съоръжения обаче ще имат и паралелно гражданско използване.

"България се е ангажирала през международните формати за приоритетното изграждане на обекти от трасето на "Юг-Север", както и за включването им в проекти с европейско финансиране през следващия програмен период", заяви Запрянов.

Снимка 689015

Източник: АПИ

Целта на военния проект е бързо и ефективно придвижване на контингенти и оборудване при рутинни дейности и по време на потенциални бъдещи конфликти. По тези новосъздадени военни коридори ще може да се окаже бърза подкрепа на България със средствата на НАТО и ЕС при евентуална военна атака.

Проектът за нов Дунав мост между Русе и Гюргево, по който да се движат и високоскоростни влакове

Проектът за нов Дунав мост между Русе и Гюргево, по който да се движат и високоскоростни влакове

Това ще бъде третият мост над река Дунав между България и Румъния

Стратегическо значение по вода

Фериботната връзка Русе-Гюргево е стратегически важна за НАТО и ЕС и е станала стратегически важна по направленията, свързващи Гърция и Турция с България и Румъния. Тази връзка е и основна алтернатива на бъдещия трети мост на Дунав, който ще се изгради при Русе.

Припомняме, че през юли тази година служебният военен министър посочи, че европейското финансиране на проекти за транспортна инфраструктура с двойно предназначение е в размер на €1,69 милиарда.

Според публикации в гръцките медии от тази година става ясно, че се работи усилено по създаването на военен коридор, който е предназначен да свърже главните стратегически градове за НАТО по източния му фланг - гръцките Солун и Александруполис с българския Варна и румънския Констанца. Точно край Констанца вече е в ход разширяване на военната база, която скоро трябва да се превърне в най-голямата подобна база на НАТО в Европа.

На този фон България ще участва в изграждането не на един, а на два хармонизирани коридора за военна мобилност, което допълнително ще улесни по-бързото придвижване в рамките на НАТО по направлението юг-север.

По третия мост над река Дунав между България и Румъния може да се движат и високоскоростни влакове

Както Money.bg писа тази есен, Румъния предприема все по-решителни стъпки към реализирането на проекта за нов мост между Русе и Гюргево. Това става ясно от обявен търг от страна на Румънската Национална компания за администрация на пътната инфраструктура (CNAIR), цитиран от местните медии. Търгът е за "предпроектно проучване за изграждането на нов мост над река Дунав между Гюргево (Румъния) и Русе (България)".

Максималната стойност на предпроектното проучване се оценява на €14,46 милиона, които ще бъдат осигурени от безвъзмездни еврофондове, осигурени чрез Механизма за свързване на Европа (МСЕ). Максималният срок за изготвянето на проучването е 23 месеца от момента на влизане в сила на договора, който ще бъде на стойност €12 милиона.

"Документацията за присъждане на договора за извършването на предпроектното проучване, необходимо за изграждането на нов мост над Дунав между Гюргево (Румъния) и Русе (България), беше публикувана в Електронната служба за обществените поръчки", заяви държавният секретар в министерството на транспорта Йонел Скриощяну.

След като бъде изграден, това ще бъде третият мост над река Дунав между България и Румъния. Според румънските власти той ще бъде от ицключително важно значение за икономиката, за бизнеса и за хората на фона на пълноправното членство на двете страни в Шенген.

Всички очаквания са, че новият мост над Дунав ще осигури по-голям потенциал за икономическото развитие на двете страни, както на регионално, така и на европейско ниво. Сред основните изисквания към проектанта са намиране на решение за свързаност на ниво магистрала и възможно решение за свързаност на ниво железопътна линия.

"Проектантът ще трябва да намери и оптималното решение, така че този нов трансграничен мост да осигури връзка както с пътната инфраструктура, така и с железопътната между двете страни."

Идеята е железопътният компонент да бъде използван и за възможна високоскоростна жп линия между Гърция, България и Румъния, като това трябва да доведе до създаването на нови работни места, увеличаване на инвестициите и укрепване на икономическите връзки между държавите. Както става ясно, проектът има и изключително важно военно значение.

Брюксел одобри строежа на втори Дунав мост при Русе

Брюксел одобри строежа на втори Дунав мост при Русе

Защо още няма ферибот между Русе и Гюргево?