Двигателят на растежа за страните в Централна и Източна Европа (ЦИЕ) е изправен пред рискове. Въпреки силното представяне на икономиките от региона през последните години, те ще трябва да направят ключови промени, които да им гарантират дългосрочен и устойчив растеж. И те могат да постигнат това по пътя на иновациите.

Тези важни акценти за ЦИЕ очерта вицепрезидентът на Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) Юрген Ригтеринк по време на откриването на Central & Eastern European Forum 2020 във Виена.

"Държавите от ЦИЕ направиха голям прогрес в икономическото си развитие и следователно изпревариха по представяне своите западни партньори. Вземете, например, растежът: според последната прогноза на ЕБВР регионът ще расте с над 3% през тази година. За сравнение Европейската комисия (ЕК) очаква ръст не повече от 1,2% за Еврозоната и от 1,4% за целия Европейски съюз (ЕС)", посочва той.

Докато търговските войни, кризата в глобализацията и протекционистичните мерки значително засегнаха преките чуждестранни инвестиции, някои от държавите в региона все още се представят силно в това отношение. Инвестициите в Полша са нараснали с 38% през 2018 година, сочат данни на Ernst & Young.

Тъмните облаци над Източна Европа се сгъстяват със забавянето на автоиндустрията

Тъмните облаци над Източна Европа се сгъстяват със забавянето на автоиндустрията

Анализ на The Wall Street Journal

Въпреки силното представяне на икономиките от ЦИЕ, Юрген Ригтеринк поставя въпросът дали те могат да разчитат на устойчив дългосрочен растеж. По неговите думи според изследване на Световния икономически форум 18 бързорастящи икономики са успели да постигнат успех в тази посока, но нито една от тях не е от региона.

"Това повдига три въпроса - има ли в региона условия, които да позволят на бизнеса да просперира; могат ли новите компании да намерят достъпно финансиране там и дали страните от ЦИЕ все още произвеждат правилните неща", посочва експертът.

Като пример той дава автомобилния сектор. Регионът е напълно интегриран в глобалните вериги за доставки. В сравнение с населението си Словакия днес е най-големият производител на коли. Подобен е делът на индустрията и в други страни в ЦИЕ.

В Полша вече няма кой да работи

В най-голямата източноевропейска икономика вече няма кой да работи

И компаниите са принудени да ограничат производството си, защото не знаят кога ще намерят кадри

"Пред това, което беше двигател на растежа, сега стоят много въпросителни. И това не е просто цикличен спад, а е фундаментална промяна, продиктувана от необходимостта да се борим с климатичните промени, глобалните търговски смущения и бързо променящите се потребителски вкусове", обяснява Ригтеринк и добавя:

"Страните от нашия регион спешно трябва да направят следващата стъпка в своето икономическо развитие. Твърдо интегрирани в международния търговски поток сега те трябва да направят промяната от работната площадка към лабораторията.".

Защо Прага и Талин са най-добрите места за живот в Източна Европа?

Защо Прага и Талин са най-добрите места за живот в Източна Европа?

София попада в топ 3 на столиците с най-благоприятни условия за правене на бизнес, сочи проучване

Вицепрезидентът на ЕБВР съветва страните от ЦИЕ да търсят добрия пример в съседните си страни, както и в западните си партньори. По неговите думи обаче е време те да погледнат и повече към успехите по-близко до тях, а не толкова към големите западни икономики.

"Дойде време нашият регион да стъпи на краката си. Време е Европа да научи повече за математическия гений на Унгария, за процъфтяващата гейминг индустрия на Полша или за старт-ъп сцената в България.".