Няма друга държава в света, която да произвежда повече автомобили спрямо големината на нейното население от Словакия. Това се превърна в доказателство на големите крачки, които държавата успя да предприеме след края на комунистическия режим преди три десетилетия.
Но, както много други страни в Централна и Източна Европа, зависимостта на растежа на Словакия от автомобилния сектор може да се превърне в голям проблем заради забавянето на индустрията и големите промени, идващи от новите технологии и от промените в търсенето. Това пишат в свой анализ от The Wall Street Journal.
"Нашите страни станаха безкрайно успешни в привличането на автомобилните производители. Тази експанзия обаче може би върви към своя край на фона на глобалните тенденции", посочва главният икономист на Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) Беата Яворчик.
Секторът записа рекорден ръст след 1989 година, а политическите лидери от двете страни на бившата Берлинска стена бяха сигурни, че съживяването на производството на изток ще повиши стандарта на живот и ще доближи държавите от региона до западните им съседи.
До голяма степен този план проработи. Германският гигант Volkswagen купи чешката Skoda и отвори заводи в други страни в ЦИЕ. Американската General Motor направи същото в Унгария.
А резултатът? Според изчисленията на ЕБВР за последните две десетилетия броят на произведените в региона автомобили се е увеличил четири пъти по пътя на някогашните комунистически държави към отваряне на техните икономики.
Най-яркият пример е Словакия с 200 автомобила, произвеждани на година, на 1000 души. Това е два пъти повече от съотношението в Германия и пет пъти над това в Щатите. Индустрията отговаря за над една четвърт от износа на ЦИЕ. Погледнато по-детайлно може да се каже, че само заводът на Audi в Унгария отговаря за 9% от износа на страната.
Всичко това илюстрира колко много ЦИЕ залага на автомобилната индустрия, но нарастващите опасения около състоянието на сектора в световен мащаб означава значителен риск за региона. От средата на миналата година бизнесът е принуден да се справя със забавяне на търсенето. В резултат активността в сектора спадна през 2018 година и няма изгледи това да се промени през 2019 и 2020 година.
Част от причините за този спад са въведените по-строги правила за вредните емисии, към които европейските производители все още не са успели да се настроят напълно. В резултат това намалява допълнително предлагането от тяхна страна.
В краткосрочен план анализаторите посочват, че това ще даде отражение в свиване на икономическата експанзия, създаването на по-малко нови работни места и по-слаб износ за ЦИЕ. По-рано този месец от ЕБВР намалиха прогнозата си за ръста на брутния вътрешен продукт (БВП) в Словатия до 2,5% през 2019 година и 2020 година при очаквания за такъв от съответно 3,6% и 3,3% по-рано.
Първите негативни промени за пазара на труда също вече са на лице. Работодателите в Чехия намаляват заплатите с най-бързи темпове от почти десетилетие, сочат данните към октомври от проузване на IHS Markit. Ситуацията в региона може да се влоши допълнително, ако Вашингтон изпълни заканата си да въведе мита върху вноса на европейски автомобили.
След 2020 година автомобилните производители по света ще продължат да преместват производствата си към места с по-ниски разходи за труд и от тези в Централна и Източна Европа, смятат експерти.
"Тези държави (бел.ред. в ЦИЕ) трябва да потърсят нов източник на икономически растеж", заключва Лусия Митна Курекова, която е икономист в Slivak Governance Institute в Братислава.