Скорошното забавяне на германската икономика повдигна съмнения относно растежа в Централна и Източна Европа (ЦИЕ), след като то дойде успоредно с колапс на производството на автомобили.

През юни Германия потвърди, че продукцията в сектора е паднала до 4,7 милиона или с около 1 милион по-малко в сравнение със средното ниво за периода 2015 - 2017 година. Така достигна дъно, невиждано от 2009 година. Това пише в свой анализ анализаторът от Erste Bank Юраж Котиан.

"Спадът на автомобилното производство - и по скорост, и по мащаб, силно напомня на ситуацията през 2009 година. Трябва ли да сме загрижени, че слабото представяне на автомобилната индустрия дава доказателства за още една настъпваща криза?", пита той.

За да покаже до каква степен германският автомобилен сектор е важен за региона на ЦИЕ Котиан дава няколко примера. Според представените от него данни около 10% от добавената стойност и между 6 и 9% от работните места в икономиките в региона са директно или косвено свързани с производството на коли. В същото време всеки четвърти автомобил, произведен в Европейския съюз (ЕС), е сглобяван в страна от ЦИЕ.

Целият регион, с продукция от около 4 милиона автомобила, е вторият най-голям производител в съюза след Германия. Заради това той е и важна част в глобалната верига за доставки и особено за компаниите в икономика номер 1 на Стария континент.

Германската автомобилна индустрия е изправена пред перфектната буря

Германската автомобилна индустрия е изправена пред перфектната буря

Ако вярвате на техните собствени думи, германската автомобилна индустрия крачи гордо и уверено в бъдещето, но това не е напълно вярно

Какво доведе до спада в производството и продажбите на коли?

"Когато сравним настоящият срив в сектора и в продажбите със ситуацията през 2009 година, откриваме две основни разлики. През 2009 година спадът в автомобилното производство беше резултат от отрицателния шок в търсенето заради нарастващата безработица, намаляването на доходите на домакинствата и обръщането на кредитния импулс", посочва анализаторът.

Той допълва, че в момента тези фактори не са налице, което означава, че сривът на продукцията не идва от икономическия цикъл. Експертът посочва две основни причини, довели до настоящата ситуация - променените предпочитания на потребителите заедно с "похода" срещу дизеловите возила и недостигът на търсените електромобили.

"Намалението на регистрациите на нови коли в ЕС е стимулирано от слабото търсене на дизелови такива", посочва Котиан. И цифрите говорят за това - към края на второто тримесечие на годината делът на новорегистрираните дизелови автомобили е спаднал с 31%.

Междувременно делът на електрически и хибридни модели на европейския пазар расте, но производителите все още изостават в предлагането в този сегмент.

Слабите продажби костват 35 000 работни места на автомобилната индустрия

Слабите продажби костват 35 000 работни места на автомобилната индустрия

Компаниите от сектора обявиха планове за освобождаване на част от служителите си с цел намаляване на разходите

Какво да очакваме за икономиките от ЦИЕ?

"В следващите пет години можем да очакваме съществени промени в автомобилното производство в Европа. През този период търсенето и продукцията ще бъдат временно засегнати от забавянето на покупките, като истинската ера на електрическите автомобили ще започне след 2025 година", смята анализаторът.

По неговите думи това ще доведе до забавяне на растежа в Чехия, Унгария и Словакия. Експертът посочва, че 10% спад на производството на коли се отразява като 1% намаление на брутния вътрешен продукт.

За сметка на това обаче регионът ще може да се възползва от очакваното нарастване на производството на батерии за електрическите модели, като повече от половината от него е планирано да бъде локализирано в ЦИЕ, най-вече в Полша и Унгария.

Автомобилната индустрия е в застой в световен мащаб, но не и в Румъния

Автомобилната индустрия е в застой в световен мащаб, но не и в Румъния

Северната ни съседка продължава да записва рекорди в производството и в износа