Ако вярвате на техните собствени думи, германската автомобилна индустрия крачи гордо и уверено в бъдещето, разработвайки нови, вълнуващи електромобили и оставяйки дните на мръсния дизел далеч назад. Реалността обаче е, че индустрията е изправена пред най-голямата си криза от десетилетия насам, пише Handelsblatt.
Забавяне на китайската икономика и продажбите, твърд Brexit, възможни мита за вноса в Съединените американски щати и огромни технологични предизвикателства могат да създадат перфектната буря, която да обгърне Volkswagen, BMW и Mercedes-Benz. И тъй като производството на автомобили е ключово за най-голямата европейска икономика, това може да са много лоши новини за цялата държава.
Автомобилната индустрия веднъж вече понесе тежък удар заради Dieselgate. Скандалът, който тръгна от Volkswagen през септември 2015 година, донесе загуби за милиарди от глоби и компенсации, както и дела срещу мениджъри и огромни щети по имиджа на компаните. Но благодарение на силното развитие на икономиката и добрите продукти, историята продължи с рекордни продажби, рекорден марж и рекордни печалби, движени най-вече от силно търсене на най-големия пазар в света - Китай.
И Volkswagen, BMW и Daimler обърнаха гръб на променящата се реалност в индустрията.
Срив на продажбите
Ситуацията се промени рязко в средата на 2018 година. Германската индустрия бе ударена от спад в продажбите през третото и четвъртото тримесечие на миналата година.
Най-лошото е, че облаците се събират точно в момента, в който индустрията ще трябва да намери огромни суми, за да инвестира в нови технологии, ако не иска да бъде премазана от конкуренцията от Силициевата долина и Китай.
Daimler вече намали дивидентите, BMW отправи предупреждение за печалбата за първи път от години, а Audi намалява производството и уволнява 10 процента от мениджърите. Акциите на трите големи производителя се търгуват под стойността на активите им, което означава, че пазарите очакват те да "горят пари" през следващите години.
Заплахата Тръмп
Най-голямата заплаха идва от растящия протекционизъм. BMW има три дузини заводи на четири континента и удвои приходите си през последните 10 години, но на цената на растяща уязвимост.
Идването на Доналд Тръмп в Белия дом обаче създаде проблеми за свободната търговия: той прекрати споразуменията за нови търговски споразумения и заплаши търговска война с Китай и Европа. За компанията като BMW, която произвежда своите SUV в САЩ, за да ги продава в Китай и Европа, това може да срине целия бизнес модел.
Решението на Пекин да отговори на Вашингтон с 40% мито върху вноса на автомобили от САЩ вече коства на баварската компания €300 милиона.
Сега президентът на САЩ има 90 дни, за да реши дали да въведе 25 процента мито - от 2,5 процента - върху вноса на автомобили в страната. Никой не знае дали заплахите на Тръмп не са просто блъф, за да постигне успех в преговорите с ЕС. Но те имат потенциала да костват на производителите милиарди.
Да прибавим към това възможността Великобритания да излезе от ЕС без сделка: твърд Brexit ще създаде бариери между производителите и четвъртия им най-голям пазар.
Забавянето в Китай
Точно толкова е притеснително и забавянето на китайския пазар: продажбите на нови автомобили се свиха с 2,8 процента през миналата година. Volkswagen предвиждаше 4 процента ръст на продажбите в Поднебесната империя през 2018 година, но в крайна сметка успя да постигне само 0,5%. И не се очаква 2019 година да е особено по-добра.
Това е сериозен проблем за индустрията - и за цялата германска икономика - която разчита на износа към Китай. Главният изпълнителен директор на Volkswagen Group Хърбърт Дайс не преувеличи, като каза наскоро, че "съдбата на Volkswagen Group зависи от Китай".
Заради това VW увеличава присъствието си в Китай, инвестирайки в R&D и в партньорства. Именно технологията може да се окаже още една пречка.
Миналата година страната въведе квоти за автомобилните производители, като изиска определен процент от продажбите им да са хибридни или електрически автомобили. И китайските производители са в по-добра позиция да отговарят на търсенето за електромобили. Това може би е и най-голямото предизвикателство за цялата индустрия.
Германските гиганти заложиха толкова много на дизела - подпомогнати и от фалшифицирани данни за емисиите - че не успяха да видят идващите промени. Сега компаниите се надпреварват да пускат модели на ток, но първите от тях няма да достигнат шоурумите още месеци, а дори и години.
Така изглежда, че Германия губи битката на полето на технологията. Експерти казват, че Tesla е две или три години пред германските си конкуренти.
€100 милиарда капитал
Tesla далеч обаче не е единствената заплаха, която идва от Калифорния. Технологични гиганти като Uber, Apple и Google инвестират огромни суми в развитието на електрически и автономни автомобили. Waymo вече вложи $40 милиарда в коли, които се управляват сами.
Сега, осъзнали опасността, германските гиганти също се готвят да наливат пари в новите технологии - може би около €40 милиарда през следващите три години. Самата VW прогнозира четиригодишен бюджет за електромобили на стйност около €30 милиарда. А главният изпълнителен директор казва, че трансформацията ще коства на компаниите около €100 милиарда.Сумата е толкова огромна, че кара стари врагове да работят заедно. Източници от VW твърдят, че компанията дори обмисля партньорство с Toyota. Волфсбург вече подписа алианс с Ford.
BMW и Daimler също започват да работят заедно. В края на миналата седмица двете компании съобщиха, че е създават съвместна компания, фокусирана върху услуги в областта на мобилността.
Германските гиганти променят и корпоративните си структури, опитвайки се да намалят разходите и да станат по-ефикасни и гъвкави. VW скоро ще извади на борсата своите подразделения за бусове и камиони, а Daimler ще премине към холдингова структура с потенциални продажби в следващите години.
Германската автомобилна индустрия най-накрая се събуди, но може би реакцията е твърде закъсняла.
Legalen
на 03.03.2019 в 15:20:41 #1"Гepмaнcĸaтa aвтoмoбилнa индycтpия e изпpaвeнa пpeд пepфeĸтнaтa бypя" ----------------------------------------------------------------------------------------------------- Много актуална тема, касаеща не само германската икономика но и икономическите переспективи пред ЕС. На журналиста, г-н Bacил Шyшĸoв, отправям комплимент и благодаря за задълбочения анализ. Иначе това е рядко за нашата журналистика. Към коментара му мога само да добавя някои от последните новини в тази област: След скъсването окончателно с Дженерал моторс (САЩ), Опел ( рожденна дата 21. Януариr 1862, в Rüsselsheim am Main) е от август 2017 г. част от френския автоконцерн Groupe PSA и се опитва отново да се върне на изгубените позиции. И започва с инвестиции на руския пазар (въпреки санкциите), макар че специалистите не виждат големи шансове на този пазар поради силната конкуренция от страна на доставчици от Южна Корея, Китай и Япония. Между впрочем на този пазар, след прекъсване през 2014 г. , се връщат Даймлер, БМВ и Фолксваген - също с неясни переспективи ....Но ще почакаме и ще видим...