Dragon, масивен петролен танкер, плаващ под либерийския флаг, би трябвало да се намира някъде в близост до бреговете на Франция, според последните данни от GPS сигнала. Вместо това, той се намира на хиляди километри разстояние някъде около Венецуела. И според споразумение на страната с руския петролен гигант "Роснефт" той е пълен с 2 милиона барела петрол.

Поне това показват данни на Bloomberg. Но как е възможно това? Отговорът е лесен - транспондерите на танкера са били изключени преди той да се отправи към Венецуела, става ясно от официална информация за движението на товарните кораби.

Практиката да се изключват сигналите за локация се използва все по-често през последния месец след като САЩ започнаха разследване по информация, че китайска държавна компания е транспортирала петрол от Иран.

Добивът на петрол във Венецуела се е свил над 2 пъти за 2 години

За 2 години добивът на петрол на най-богатата на суровината държава е спаднал над 2 пъти

Очакванията са той да се свие до под 500 барела на ден през 2020 година

Въпреки че Вашингтон дълго време се опитва да "притисне в ъгъла" Каракас, по подобие на Техеран, танкерите използват все повече този метод.

Според изчисленията Венецуела е натоварила 11,86 милиона барела суров петрол за първите 11 дни на ноември месец или два пъти по-голям обем, отколкото за същия период на октомври. Половината от тези барели са били качени на кораби с изключени сигнали за местоположение, пристигнали след това в Китай и Индия, твърдят от Bloomberg.

Пред медията от Dynacom Tankers Management, които са собственици на Dragon, отричат да са влизали в търговски отношения със санкционирани от Щатите държави или компании. Що се отнася конкретно до този танкер, от дружеството отказват коментар.

Петролната компания Chevron оперира във Венецуела от век. Сега е принудена да напусне

Петролната компания Chevron оперира във Венецуела от век. Сега е принудена да напусне

Това се дължи на санкциите на Тръмп срещу режима на Мадуро

От своя страна от "Роснефт" твърдят, че нейните операции, включващи Венецуела, са напълно съобразени с "всички норми, наложени от международното право".

Експерти посочват, че е възможно транспондерите на танкерите, познати още като Automatic Identification Systems, да се изключват, но рядко това продължава за дълго. Практиката с тяхното спиране с цел укриване на товарни кораби не е нова, като Иран също използва т.нар. "тъмни танкери", за да изнася от суровината.

Конкретно в случая с Венецуела експортът на петрол е ключов за приходите на Каракас. Страната, която е притисната от дълбока политическа и икономическа криза, не може да изнася свободно барелите заради американските санкции.

Това е и причина добивът там да намалее през последните месеци. Към септември той възлиза на 644 000 барела дневно, което е най-малкият обем за последните повече от 16 години.

Ще сложи ли Русия край на американската доминация на световния енергиен пазар?

Ще сложи ли Русия край на американската доминация на световния енергиен пазар?

Анализът на експерт за OilPrice