С наименованието "сенчест флот" обикновено се наричат танкери, които се използват за заобикаляне на санкции и/или други ограничения върху търговията с петрол и петролни продукти. "Сенчест флот" се появи за първи път, когато САЩ увеличиха санкционния натиск върху Иран и Венецуела през 2018-2019 г., за да им попречат да доставят петрол до основни за тях пазари без сериозни санкции. Обаче след началото на руската инвазия в Украйна, броят на корабите, участващи в "сенчестия" транспорт, започна рязко да нараства.
По данни на Reuters, към март 2023 г. броят на корабите, превозващи тайно ирански петрол, е достигнал 300 (при 70 през ноември 2020 г.). Агенцията съобщи, че националната петролна компания на Венецуела PDVSA е наела 41 танкера през 2022 г. за транспортиране на петрола си - и това беше само началото.
По-късно, в отговор на наложените й от Г-7 санкции спрямо износа на петрол и продукти от него, Русия и свързаните с нея "играчи" започнаха да изкупуват стари танкери и се смята, че досега страната се е сдобила с много по-внушителна флотилия в "сянка", отколкото някога са имали Иран и Венецуела, взети заедно.
В същото време, няма точна формулировка на понятието "сенчест флот" и изчерпателен списък от характеристики, по които даден кораб може да бъде класифициран като такъв.
Според определението на Европейската комисия, "флотът в сянка" (shadow fleet) се състои от стари кораби, които принадлежат на неизвестни собственици или лица, които крият бенефициентите и които участват в търговията със санкциониран петрол, използвайки различни измамни методи. Например, такива методи включват изключване на системата за идентификация на кораба, фалшифициране на информация за местоположението му и краткосрочно използване на удобни флагове. "Сенчестият флот" може да "маскира" крайните бенефициенти на танкер или товар, да скрие източника на произход на петрола и т.н.
Някои анализатори разделят "сенчестия флот" на "сив флот" (grey fleet) и "тъмен флот" (dark fleet). "Сивият" флот, се казва в съвместен доклад на фирми, е "напълно ново явление, възникнало в Русия", за да се скрие произхода на корабите и техните собственици и да изглежда, че те спазват закона и не подлежат на санкции. Този флот се смята за "сив", защото "в много случаи е трудно да се определи легитимността на действията му и дали съблюдава санкциите". Тези кораби често сменят флага, под който плават, като по този начин прикриват принадлежността си към санкционирана държава или лице.
Към края на април 2023 г., Windward и Vortexa са идентифицирали повече от 900 "сиви" кораба по целия свят.По данни на Лондонската асоциация на застрахователите (International Underwriting Association), към март 2022 г. в света са регистрирани 9809 танкери, така че флотът, работещ в "сивата зона", заема около 10% от всички.
Vortexa и Windward в своето проучване дават следната разбивка на петролните танкери в света: "чистият" флот представлява 82%, "сивият" - 8% и "тъмният" - 10%.
"Тъмният флот" включва кораби, които извършват "тъмни действия", като например умишлено изключване на системата за автоматична идентификация на данни и местоположение. Това, като правило, се прави, не за да се прикрие собственикът на кораба, а произходът на нефта. Изключването на идентификаторите позволява например да се скрие маршрутът на кораба и фактът на евентуалното му влизане в руски пристанища.
loko-pd
на 20.04.2024 в 21:45:20 #1Играят си на война ,но без убити.Всичко е игра от която губи само Европа .