САЩ се налага да използват супертанкери за транспортиране на петрол до Европа, тъй като корабите, превозващи по-малки обеми нефт, са резервирани за руски енергийни ресурси, пише Bloomberg.
По данни на Bloomberg, от САЩ към Европа презоват петрол танкери от вида 11 VLCC (всеки транспортиращ около 2 милиона барела петрол) и 16 Suezmax (около 1 милион барела нефт). Този вид танекри сега превозват около 60% от суровия петрол между САЩ и Европа, спрямо 37% през 2022 година.
В същото време обаче, само няколко пристанища в Европа могат да обслужват големите петролни супертанкери, посочва агенцията.
Петролните танкери с по-малък тонаж (например Aframax - 700 хил. барела нефт) сега са дефицитни, отбелязва Bloomberg. Техните търговци вече са наети за транспортиране на руски петрол до Азия, и най-вече Китай и Индия.
Според разчетите на анализатори от фирмата Kpler, която събира данни за международните стокови пазари, към момента е по-изгодно да се наемат големи кораби за транспортиране, тъй като при тях цената да транспортиране на единица товар е по-ниска (2,7 долара за барел). А например при танкерите от вида Aframax, цената е 8,5 долара за барел.
Преди седмица стана известно, че Pycия пoдгoтвя пpoгpaмa зa дъpжaвни cyбcидии зa пoпълвaнe нa флoтa зa външнoтъpгoвcĸи oпepaции в пepиoдa дo 2034 г. C нeйнa пoмoщ ce плaниpa зaĸyпyвaнeтo нa 85 тoвapни ĸopaбa oт чyжбинa, като 15 от тях са танкери (не се уточнява за какви товари).
В началото на март ръководителят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен обяви, че Европейският съюз е (почти) преодолял зависимостта си от руския петрол и природен газ. По думите й, за това са помогнали "добри приятели", като САЩ и Норвегия.