Русия подготвя програма за държавни субсидии за попълване на флота за външнотърговски операции в периода до 2034 г. (следващите 10 години), като нейният обем ще възлиза на 70 милиарда рубли (близо 1 милиард долара по сегашния курс). С нейна помощ се планира закупуването на 85 товарни кораба от чужбина на обща стойност над 150 милиарда рубли (над 2 милиарда долара по сегашния курс). Това пише "Комерсант", позовавайки се на свои източници, запознати с обсъждането на проекта.

Предвижда се, първо да бъдат закупени кораби за насипни товари, каквито Русия почти няма. Според предварителните разчети, може да бъдат поръчани 60 кораба от този тип, от които 12 ще бъдат с размер Capesize (най-големите кораби, които поради размерите си не могат да преминават през Суецкия и Панамския канал).

Програмата ще включва и седем многоцелеви кораба, седем до девет контейнеровоза и 15 танкера, за които не се уточнява за какви товари ще бъдат предназначени. Според един от събеседниците на изданието, не става въпрос за петролни танкери.

Ще успее ли Русия да превозва петрола си само със собствени танкери, след налагане на ембаргото

Ще успее ли Русия да превозва петрола си само със собствени танкери, след налагане на ембаргото

В транспортирането на руския нефт може да се включи и "сенчестия флот"

Държавните субсидии ще се дават не само за строителството на кораби, но и за попълване на флота от вторичния пазар.С тяхна помощ властите на страната планират да подобрят ситуацията с износа и вноса на товари по море.

През 2022 г. кораби, които не са контролирани от руски компании, са извършвали 70% от доставките по море, което в условия на санкции спрямо Русия, може да представлява заплаха за доставките, смятат руски експерти.

След въвеждането на "тавана": Руският петрол стана най-евтиния в света (засега)

След въвеждането на "тавана": Руският петрол стана най-евтиния в света (засега)

Нефт сорт Urals се срина с 27% под лимита, а спрямо Brent цената му е с 45% по-ниска

Графикът за финансиране с държавни средства по програмата за закупуване на товарни кораби все още не е уточнен. Според един от източниците на "Комерсант", през 2023-24 г. ще бъдат отпуснати съответно 11 милиарда и 13 милиарда рубли, според друг - съответно 5 милиарда и 30 милиарда рубли. А от руските Министерство на финансите и Министерство на транспорта, информацията засега не е потвърдена.

В края на миналата година ръководителят на "Росморречфлот" (руският морски и речен флот) Захарий Джиоев коментира, че за да е независима от чуждестранни превозвачи по вода, на Русия са необходими поне 400 товарни кораби и танкери. Експертът обаче не се е наел да посочи тяхната обща стойност.

Каква е "ахилесовата пета" на руския петрол

Каква е "ахилесовата пета" на руския петрол

Ролята на застрахователите