Тъмен флот от кораби фалшифицира местонахождението си, за да търгува незаконно със стоки, които вероятно струват милиарди долари. Така наречените "тъмни кораби", превозващи руски петрол, танкери, които остават под радара във венецуелски води и товарни кораби, за които се твърди, че контрабандно пренасят зърно от Украйна докладват фалшиво местоположение. Това става ясно от сателитна технология, която може да идентифицира, когато корабите докладват фалшиво местоположение, пише CNBC.
Големите кораби трябва да бъдат оборудвани със системи за автоматична идентификация (AIS) и трябва местоположението им да е видимо, за да предотвратят сблъсъци, съгласно изискванията на Международната морска организация. Някои обаче изключват своите транспондери за местоположение или практикуват AIS "фалшифициране", при което кораб докладва, че е на едно място, но всъщност е на друго.
Според данни на компанията Windward за първата половина на 2023 г. се отчита ръст от 12% в манипулирането на местоположението сред петролни танкери и кораби, превозващи сухи товари като зърно, в сравнение със същия период на миналата година. Има и 82% увеличение, спрямо първата половина на 2021 г.
Г-7 ограничи продажбите на руски петрол до 60 долара за барел, за да ограничи приходите, които Кремъл прави от продажби, но според Ами Даниел, съосновател и главен изпълнителен директор на Windward, незаконното движение на руски петрол може да струва десетки милиарди долари.
През 2022 година Windward идентифицира над 1100 танкера, свързани с Русия, които са изключвали транспондерите си, или манипулирали своя AIS. Може да става въпрос за милиони барели петрол.
В своя статия Windward твърди, че според нейни данни броят на незаконно прехвърлените петролни танкери от кораб на кораб се е увеличил в Алборанско море северно от Мароко. Такива трансфери правят възможна "търговията" от един кораб на друг, без да проучва покупната цена на петрола, и могат също да маскират произхода на стоката.
Танкерите, които манипулират местоположението изглеждат най-често плават във води около петролните полета на Ангола, но данни на Spire показват, че истинската им позиция е отвъд Южния Атлантически океан зоната на Венецуела.
Как става манипулацията
С развитието на технологиите вече е сравнително лесно да се каже дали даден кораб е изключил своя AIS, според Ян Гудридж, който е старши директор в Spire. Според експертът това е толкова лесно като "да си закупите GPS заглушители за кола... толкова е достъпно", добави той.
Някои от корабите все пак биват заловени. Миналата седмица Министерството на правосъдието на САЩ заяви, че е конфискувало близо милион барела ирански суров петрол, които нарушават санкциите, осъждайки собственика и глобявайки компанията с почти 2,5 милиона долара.
projekt
на 26.09.2023 в 17:40:51 #1...Mиниcтepcтвoтo нa пpaвocъдиeтo нa CAЩ зaяви, чe e ĸoнфиcĸyвaлo близo милиoн бapeлa иpaнcĸи cypoв пeтpoл,..... мдаааааа САШ решава че си лош и ти слага санкции. ти понеже не си съгласен, автоматично се превръщаш в престъпник. Иран арестува чужди кораби - това е престъпление. едно и също действие, две тълкувания...