Сенчест или тъмен флот е термин, използван за транспортни танкери, които крият местонахождението си, за да доставят незаконни товари от суров нефт и производни продукти. Това се се постига чрез измамни техники, за да се предотврати идентифицирането или проследяването на танкера. Сред тях са изключване на системата за идентификация на кораба, подправяне на местоположението му и използване на различни флагове. Въпреки че това е дългогодишна практика, която се появи след санкциите на САЩ към Венецуела и Ирак, тя стана масово използвана след началото на войната на Русия и Украйна. Това доведе до нарастване на броя на корабите от тъмния флот, пише Oilprice.
А това е много добра новина за Венецуела, която само преди две години беше почти фалирала държава на ръба на колапса. Към момента обаче икономика си да се връща към растеж.
Обемът на танкерите от така наречената тъмна флота, се е увеличил през последните три години. Разследване на Reuters твърди, че до март 2023 г. е имало флот от 300 кораба, които тайно са превозвали ирански суров петрол в сравнение със само 70 кораба през ноември 2020 г. Националната петролна компания на Венецуела PDVSA е наела 41 танкера през 2022 г. за превоз Венецуелски суров петрол. По-рано Reuters изчисли, че са налични над 200 танкера, включително над 80 супертанкера, превозващи ирански и венецуелски суров петрол.
Според други оценки броят на корабите в тъмната флота е много по-голям. Според компания Windward има 1100 кораба в тъмния флот, като около 32% са танкери за превоз на суров петрол, други 20% са кораби за превоз на петролни продукти.
Анализатори от други фирми за посредничество на данни определят броя на корабите около 700, но все пак е трудно да се определи точния брой. Въпреки че PDVSA разполага със собствен флот от 22 танкера,поне половината от тях са в толкова лошо състояние, че са негодни за превоз на суров петрол, според доклад. Ето защо, наред с нарастващото производство на петрол, по-големият тъмен флот ще бъде от полза за Венецуела.
Макар да беше пред икономически срив, с помощта на Русия, Китай и Иран, националната петролна компания PDVSA успя да възстанови част от корозиралата енергийна инфраструктура и да увеличи производството на петрол. Според данните, предоставени от Каракас на ОПЕК, Венецуела е добивала средно 810 000 барела на ден през април 2023 г., което е със 7% ръст на месечна база и с 4,5% на годишна. Това е почти три пъти повече от рекордно ниското ниво от 390 000 барела на ден през юли 2020 г., когато производството на петрол се срина, заради по-ниските цени и пандемията от COVID-19.
Някога Венецуела беше най-богатата в Латинска Америка, но години наред брутният вътрешен продукт на Венецуела се свиваше, падайки с 80% или 171 милиарда долара. Това се смяташе за най-лошия икономически колапс в съвременния свят, настъпил извън войната. Изненадващо, през 2021 г. икономиката на Венецуела се върна към растеж с 0,5% и със забележителните 8% през 2022 г. Разбира се, причината - възстановяването на производството на петрол и осигуряването на достъп до ключови пазари за износ.
Техеран предостави квалифицирани служители, важни суровини и кондензат, които бяха от съществено значение за възстановяването на корозиралата петролна инфраструктура и по този начин за увеличаване на производството на петрол. Именно осигуряването на надеждни доставки от Иран беше от ключово значение за увеличаването на производството на петрол от PDVA.
Основна дестинация за венецуелския суров петрол е Азия, като се смята, че Китай получава по-голямата част от износа от Венецуела. По-големият брой на кораби от тъмния флот улеснява PDVSA не само да доставя петрол до купувачи незабелязано и въпреки санкциите на САЩ, но и да увеличава обемите на износа, които са важни за увеличаване на доходите и растежа на венецуелската икономика. Заради по-високото производство и износ на петрол МВФ прогнозира, че БВП на Венецуела ще нарасне с 5% през 2023 г.