След наложените от САЩ санкции върху руската енергетика, Москва започна да транспортира петрол чрез така наречените "тъмни флотове" - стари кораби без западна застраховка, използващи различни нелегални техники за прикриване на товарите си, най-често, изключващи данните си за локация и проследяване. Така Русия продава суров петрол на занижени цени, като основни купувачи са Китай и Индия, които не се вълнуват много от санкциите, шом става въпрос за петрол. Постоянно разработват нови мерки за ограничаване на тези мрежи.
Тактиката тези флотове не е нова - тя се използва и от Иран и Венецуела за заобикаляне на санкции, особено при доставки за Китай. След нахлуването в Украйна през 2022 г. Русия възобнови използването на този метод, създавайки флотилия от около 700 остарели кораба, които често плават без идентификационни системи. Те прибягват до прехвърляне от кораб на кораб, фалшифициране на данни и други средства за избягване на контрол, пише Oilprice.
Дания вече затяга контрола върху руски кораби, а Обединеното кралство разширява проверките в Ламанша. Разследване на медията Follow the Money разкри, че над 230 стари танкера, собственост на европейски и американски компании, са продадени на руски оператори, като гръцките корабособственици водят с 127 сделки.
ЕС въведе нови правила, изискващи доказателства, че продадените кораби няма да се използват за заобикаляне на санкциите, но схемата продължава. Въпреки опитите за ограничаване на сенчестия флот, сложната логистика и глобалните търговски интереси правят задачата трудна и скъпа.
Накоро обаче ЕС въведе нови изисквания, според които компаниите, продаващи кораби на трети страни, трябва да гарантират, че плавателните съдове няма да бъдат използвани за заобикаляне на санкциите. Въпреки това през последните месеци още 32 европейски танкера са били прехвърлени към руския флот в сянка. Макар че въвеждането на по-строги регулации може да ограничи този феномен, задачата остава трудна най-вече, заради сложната логистика и глобалните търговски интереси