Трите компании най-големи купувачи на танкери в света за 6-те месеца от февруари до юли 2024 г., са похарчили общо над 1 млрд. долара за придобивания на този вид кораби, превозващи основно петрол и втечнен газ, според проучване на услугата за проследяване и оценка на кораби VesselsValue, пише Интерфакс.

Като цяло десетте най-значими "играчи" на този пазар за посочения период от 6 месеца, са похарчили 2,3 млрд. долара за закупуването на общо 46 танкера. За сравнение, през същия период на 2023 г., тези показатели са - 3,8 млрд. долара и общо 78 закупени кораба.

Експертите отбелязват продължаващата активност по покупко-продажби в този сегмент, поради общо взето положителните пазарни нагласи, тъй като предлагането продължава да е ограничено заради геополитическата ситуация в Европа и Червено море. Освен това, броят на поръчките за ново строителство на танкери е скромен през последните няколко години.

Според експертите, корабособствениците залагат на това, че чартърните пазари ще бъдат силни, стойностите на тонкилометрите ще достигнат високи нива, а ръстът на доставките ще остане управляем. Освен това, през последните няколко години танкерните превози бяха доста печеливши, което позволява на компаниите да реинвестират или да увеличат флота си дори при сегашните високи нива на цените на корабите.

Кризата в Червено море прави световния пазар на втечнен газ все по-фрагментиран

Кризата в Червено море прави световния пазар на втечнен газ все по-фрагментиран

Какви са новите реалности и маршрути

Първото място сред най-големите купувачи на танкери в света за разглежданите шест месеца, се заема от датската компания Torm, която е придобила 9 танкера MR2 с дедуейт (тавароподемност на плавателния съд, вкл. теглото на кораба и на товара) 49,7-50 хил. тона и средна възраст на танкерите от 10 години. Общата стойност на сделката възлиза на 377 млн. долара.

През изминалата година Torm е инвестирала повече от 1,1 млрд. долара в покупки на нови танкери, включително предхождащия разглеждания 6 месечен период е направила покупка на 16 кораба за 739 млн.долара.

International Seaways, която е на второ място, е направила поръчка през фенруари - юли за шест танкера LR1 с дедуейт 73 600 тона в южнокорейската корабостроителница K Shipbuilding. Доставката им е планирана за 2025-2026 г., като стойността на поръчката е 231 млн. долара.

Третото място е заето съвместно от SFL Corporation, която притежава флот от общо 81 кораба, и Spring Marine Management, която управлява 26 кораба. Първата компания е инвестирала за разглежданите 6 месеца 403 млн. долара в пет кораба, включително три танкера Aframax, построени през 2024 г., и два танкера от клас Handy Chemical. Втората компания е закупила два танкера LR2 и три танкера MR, построени преди около 15 години, за 118 млн. долара.

Какво представлява „сенчестият“ флот, който пренася „черно злато“

Какво представлява „сенчестият“ флот, който пренася „черно злато“

Идентифицирани са повече от 900 "сиви" кораба по целия свят

Няколко компании заеха четвъртата позиция. Сред тях са: китайската CSSC Shipping, която похарчи 200 млн. долара за закупуването на четири танкера MR; Bahri, саудитска компания за танкери, инвестира 477 млн. долара, за да придобие четири петгодишни VLCC, построени в корейски корабостроителници. А Scorpio Tankers придоби два танкера LR2 и два танкера MR на обща стойност 210 млн. долара, като тази компания добави през предходния 6-месечен период (втората половина на миналата година) 45 танкера към флота си, заплащайки общо 2,1 млрд. долара, отбелязват анализатори.

На пето място се оказаха: Aerio Shipmanagement, която закупи три танкера "втора ръка" MR за 100 млн. долара; IMS SA - с три MR за 80 млн. долара; Union Maritime - с три LR2, които ще бъдат построени в китайски корабостроителници и доставени до 2027 г., за 153 млн. долара.