От Балтийско море до тихоокеанските брегове на Владивосток, десетки танкери, които превозваха петрола на Москва, сега стоят празни и бездействат.

Почти всички от 53-те кораба, които са неактивни, след като бяха засегнати от санкциите на САЩ, Обединеното кралство и Европа от октомври 2023 г., не са успели да вземат никакви товари оттогава.

Малцината, които са се натоварили след това, се опитаха да скрият следващите си дестинации, прибягвайки до изключване на автоматичните системи за проследяване и прехвърляне на товари от един кораб на друг, скрити от радарите.

Първият, който действа срещу флота от руски петролни танкери беше Службата за контрол на чуждестранните активи на Министерството на финансите на САЩ. Първите мерки срещу отделни кораби бяха наложени още през октомври, като до края на същата година бяха санкционирани още седем. Тя санкционира още 32 тази година, но премахна един от списъка си.

През февруари, малко след втората годишнина от нахлуването на Москва в Украйна, 14 танкера бяха определени като собственост на най-голямата корабна компания в Русия и лидер в морския транспорт на горива Совкомфлот.

Тайното оръжие на Венецуела: Тъмният флот от танкери

Тайното оръжие на Венецуела: Тъмният флот от танкери

Само преди две години държавата беше почти фалирала, на ръба на колапса

Обединеното кралство беше следващото със санкции, насочвайки се към четири кораба на 13 юни в опит да ограничи дейностите на така наречения "тъмен флот" - голяма група танкери, които заобикалят санкциите, като се преместват до голяма степен извън западните юрисдикции.

Европейския съюз санкционира 13 петролни кораба по-малко от две седмици след Обединеното кралство, на 25 юни. Той също включи в санкциите и кораби на тъмния флот.

Общо 41 от 53-те санкционирани танкера са класифицирани като танкери за суров петрол. Това се равнява на около 7,5% от флота от кораби, наблюдавани да товарят руски суров петрол от началото на 2023 г., показват данни за проследяване на кораби, цитирани от Bloomberg.

Неактивните кораби са на няколко места по света:

Балтийско море

Шест танкера за суров петрол са закотвени това море, където се намират Приморск и Уст-Луга, два от най-големите експортни терминали в Русия. Корабите са струпани край пристанището Уст-Луга на южния бряг на Финския залив.

Първият, който пристигна там стигна до Уст-Луга на 8 декември, седмица след като беше санкциониран от САЩ. Оттогава периодично плава около Финския залив в продължение на седем месеца.

Четири от шестте, закотвени там са собственост на Совкомфлот. Другите се управляват от неизвестни компании, което е белег на корабите на тъмния флота.

Черно море

Други четири кораба за забелязани за последен път около изхода на Черно море, където се намира другото основно западно пристанище за износ на петрол на Русия в Новоросийск. Петият е закотвен близо до пристанището, докато шестият напусна региона в началото на юли, насочвайки се към Балтийско море и остава празен.

Въпреки че корабите в Черно море са били забелязани за последно през февруари или март, е малко вероятно те да са напуснали региона.

Всички тези танкери спряха да подават сигнали към автоматизирани системи за проследяване при навлизане в Черно море.

От плавателните съдове се изисква да активират автоматизираните си системи за проследяване, когато пътуват през турските проливи Босфора и Дарданелите и биха били хванати в този момент, ако напуснаха Черно море.

Тихия океан на територията на Русия

Закотвени във водите край пристанищните градове Владивосток и Козмино, още пет кораба, почти всички собственост на Совкомфлот - остават бездействащи от месеци. Други два са на празен ход без посочени дестинации между бреговете на Русия и Япония.

Два от тях, Лиговски проспект и Казан, бяха санкционирани през ноември и оттогава нито те, нито който и да е от другите, са товарили товар.

Електрическият танкер, който ще транспортира чиста енергия по море (видео)

Електрическият танкер, който ще транспортира чиста енергия по море (видео)

PowerX е японски стартъп с мисия да промени начина, по който светът използва и пренася чиста енергия

Китай, Южна Корея

Пет от шестте танкера, видени край бреговете на Китай, са или на ремонтни площадки там, или наскоро са напуснали.

Още четири стоят на празен ход близо до бреговете на Южна Корея. Единият е в района откакто беше санкциониран през януари. Останалите три кораба са се включили, след като са доставили товари, които са натоварили преди да бъдат санкционирани.

Суецки канал

Край Порт Саид, в северния край на Суецкия канал, са се събрали осем санкционирани танкера. Те са неактивни от пристигането си.

Всички с изключение на един се управляват от Hennesea Holdings Ltd, санкционирана от Министерството на финансите на САЩ през януари.

Само три от 53-те санкционирани танкера със сигурност са натоварили товари след добавянето им в списъка.