Един от неочакваните играчи на пазара на стари танкери, превозващи руски нефт, стана република Габон, съобщава The Wall Street Journal (WSJ). Малката и сравнително бедна държава с население около 2,3 млн. човека, намираща се в западната част на Централна Африка, е бивша френска колония, получила независимост от Франция през 1960 година.

Сега в корабния регистър на африканската страна фигурират повече от 100 кораба, т.е. те извършват дейност под флага на Габон. Анализатори от Lloyd's List Intelligence пресметнаха, че от тях над 70 петролни танкера са с неизвестни собственици. Смята се, че те са част от така наречения "сенчест флот" - стари плавателни съдове за превоз основно на руски и ирански петрол, които са под санкции.

Какво представлява „сенчестият“ флот, който пренася „черно злато“

Какво представлява „сенчестият“ флот, който пренася „черно злато“

Идентифицирани са повече от 900 "сиви" кораба по целия свят

Както отбелязват анализатори, цитирани от западни медии, от 2023 г. насам търговци "на едро" с петрол под санкции се стараят да "подберат слабо забележими държави" с не особено строги правила и изисквания за регистрация на танкери за превоз на суров петрол. Тази практика дава възможност на Русия да получава приходи от доставките на петрол за Индия, Китай и други купувачи, "заобикаляйки" рестрикциите на западните страни и нарушавайки установения от тези страни "таван" на цените от 60 долара за барел.

По данни на WSJ, делът на плавателните съдове, плаващи под "нов" или "фалшив" флаг, достига 15% от всички танкери в световен мащаб. Така например, от 2022 г. насам регистърът на корабите на Габон е нараснал шест пъти, а малката страна се е изкачила на второ място по брой кораби от африканските държави.

Ще успее ли Русия да превозва петрола си само със собствени танкери, след налагане на ембаргото

Ще успее ли Русия да превозва петрола си само със собствени танкери, след налагане на ембаргото

В транспортирането на руския нефт може да се включи и "сенчестия флот"

Същевременно, наскоро агенция Bloomberg съобщи, че почти всички танкери, спрямо които САЩ са наложили санкции заради превоз на руски петрол на цени над "тавана" от 60 долара за барел, са спрели работа, някои от много месеци. По-конкретно, от октомври миналата година досега, от ограничителните мерки са засегнати 40 кораба (един от тях впоследствие е постигнал изваждане от "негативния списък").

Половината танкери, транспортиращи руски петрол, спряха превозите заради санкциите

Половината танкери, транспортиращи руски петрол, спряха превозите заради санкциите

Ограниченията "постигат и двете си основни цели", смята Министерството на финансите на САЩ