Money.bg започва поредица "Бизнес атлас", посветена на бизнеса в различните български региони. Ще ви разкажем за успешни и иновативни компании, които са избрали да се развиват там, където връзката им с корените е най-силна. България не е само един или два града - всички го знаем, но е добре да си го припомняме.

Българската семейна компания за производство на матраци, легла, системи за сън и аксесоари за спалня Ted Bed навлиза на пазарите на Южна Корея и Япония. В Азия дружеството ще се стреми към 10% пазарен дял през следващите три години. Към момента Ted има бизнес в над 60 пазара. Разполага с 80 камиона, които обслужват Европа. Споделят, че обзавеждат големи хотели в Гърция, в германския град Кьолн и във френския Кан.

"Тед Бед" внедрява и изкуствен интелект (AI) в част от своята продукция, обявиха пред Money.bg от компанията по време на посещение в производствената и база, организирано от Браншовата камара на дървообработващата и мебелната промишленост (БКДМП).

Снимка 684739

"Продуктите ни вече са познати на потребителите в Южна Корея чрез дистрибутори. Идеята ни сега е там да бъде сформиран екип от местни специалисти и да бъде създаден регионален хъб, който да включва и Япония. За навлизането в Южна Кория и Япония ще инвестираме 300 000 евро", заяви главният оперативен директор на компанията Диана Харлова.

"Ирим" - семейната мебелна компания от Русе, която наема работници от Бангладеш и Непал

Една от най-големите мебелни компании у нас ще прави бизнес с работници от екзотични страни

Средната месечна заплата в дружеството е над 2000 лева, въпреки това дефицитът на служители е все по-голям

Към днешна дата българският производител, известен най-много със своите матраци, изнася в над 30 страни, сред които са Франция, Нидерландия, Хърватия, Гърция, Дания, Германия и Малдивите. Германия. Около 41 на сто от продукцията на дружеството се реализира в чужбина, а 59 на сто в България.

Снимка 684738

Успешен бизнес модел, довел до внедряване на изкуствен интелект

Компанията за производство на матраци е създадена през 1995 г. През 2023 г. фирмата отчита оборот от близо 67 млн. лева. Продуктите на Ted се предлагат в над 1500 места за продажба. Производствената и складовата база на компанията се простират на 53 000 кв. м. разгърната площ. На ден се произвеждат по 2500 матрака.

Снимка 684742

От българската компания инвестират средства във внедряването на иновативна американска технология с изкуствен интелект, която определя най-подходящия модел матрак за даден човек. Това става чрез сензорна постелка, която прави динамичен 3D анализ на натиска от тялото върху матрака и на базата на тези данни предлага най-подходящия модел за всеки клиент.

Точността на сензорната постелка значително намалява вероятността за неправилен избор на подходящ матрак.

"Специални сензори, които са монтирани на специална постелка, отчитат натиска на тялото към даден матрак. Клиентите ни ще трябва да отговорят на няколко въпроса и посредством софтуер ще бъде препоръчван точния модел матрак за тях. Тази AI технология се използва и в други индустрии, например при разработването на седалки на автомобили", разяснява ръководителят на отдел "Маркетинг" на "Тед Бед" Дарина Марчева.

Снимка 684743

Зелен бизнес и кръгова икономика

Общата инвестиция на компанията във възобновяема енергия възлиза на 15 млн. лева. От 2008 г. насам от Ted рециклират 95% от остатъчния си материал, който се влага обратно в производството. Това е и една от стъпките на фирмата за преминаване към кръговата икономика. През 2022 г. дружеството въвежда в производствената си база в Пловдив експлоатация фотоволтаична централа с мощност 2.6 MWp, а съвсем отскоро разполага и с парк за съхранението на соларна енергия с капацитет от 15 MW.

Снимка 684747

От Ted ни разказват, че за разлика от много други представители на бизнеса не изпитват недостиг на кадри, защото не спират да инвестират в обученията и развитието на своите служители, повечето от които работят от години  компанията, някои повече от 20 години. Освен това, залагат повече на ръчния труд и по-малко на машините.

"Гораинвест" АД - семейната компания от Русе, която иска да стане доставчик на заготовки за изработване на моливи в Турция

Русенският дървопреработвател, който има бизнес план за изработване на моливи за турския пазар

Семейната компания предоставя дървесина за големи преработватели в страната и чужбина

От тази година дружеството провежда и дуално обучение на ученици от три пловдивски училища - Професионална гимназия по вътрешна архитектура и дървообработване "Христо Ботев", ПГ по механотехника "Проф. Цветан Лазаров" и Професионална гимназия по транспорт и строителни технологии "Гоце Делчев". За допълнителен стимул на работещите ученици ще бъде изплащана и стипендия.

През 2024 година от "Тед Бед" очитат ръст на приходите в размер на 67-68 млн. лева.