Възрастта на световния търговски корабен флот достигна 15-годишен рекорд през 2023 г., съобщава FT, като се позовава на данни на корабния брокер Clarksons. Плавателните съдове са на средно 13,7 години, а в същото време индустрията показва колебания при покупката на нови заради несигурността около "зелените" енергийни ресурси. За старите кораби пък се оказва, че полулегалният превоз на руски петрол дава нов живот.

В края на 2023 г. средната възраст на корабите за контейнерни превози достигна 14,3 години, което е най-високата стойност от 1993 г. насам, когато Clarksons започна да събира такива данни.

10-те най-големи купувачи на танкери са похарчили $3,7 милиарда през 2023-а

10-те най-големи купувачи на танкери са похарчили $3,7 милиарда през 2023-а

Сумата е два пъти по-голяма от тази на пазара за кораби за насипни товари

Средната възраст на танкерите, превозващи нефт и други течности, достигна своя 20-годишен връх от 12,9 години, посочва бизнес изданието.

Новите плавателни масово използват по-екологични горива за задвижването си като амоняк или "зелен" метанол, но за корабособствениците е фактор достъпността на тези енергийни ресурси в глобален мащаб.

Освен това, сериозно се печели от нарастващото търсене на кораби втора ръка за "флотилии в сянка", които превозват руски петрол, отбелязва FT.

Тайното оръжие на Венецуела: Тъмният флот от танкери

Тайното оръжие на Венецуела: Тъмният флот от танкери

Само преди две години държавата беше почти фалирала, на ръба на колапса

Именно чрез такива кораби се избягва таванът на цената, наложен от западните страни - той е обвързан с изисквания към големите транспортни оператори.

Ричард Матюс, директор на отдел "Изследвания" в корабния брокер Gibson, отбелязва, че от началото на военната операция в Украйна почти не е имало отписвания на танкери. По данни на компанията пазарната стойност на 15-годишен среден танкер Aframax, който обикновено се използва за превоз на руски петрол, се е увеличила със 129% до 40 млн. долара след февруари 2022 г. Според Матюс конфликтът в Украйна косвено е увеличил и разходите за превоз на петрол, тъй като Европа купува петрол от страни, които са по-отдалечени от нея, отколкото Русия.