Почти на 40 метра дълбочина в Балтийско море, най-дългият подводен тунел в света ще свърже Дания и Германия. Когато бъде отворен през 2029 г., съоръжението би трябвало да намали времето за пътуване между двете страни, CNN.

След над десетилетие планиране, строителството на тунела Fehmarnbelt започна едва през 2020 г. След като беше завършено временно пристанище от датската страна, там ще заработи фабриката, която скоро ще изгради 89-те масивни бетонни секции, които ще изграждат тунела.

"Очакванията са първата производствена линия да бъде готова около края на годината или началото на следващата година", коментира главен изпълнителен директор на държавната датска компания, която отговаря за проекта Femern A/S Хенрик Винсенсен.

Тунелът ще бъде с дължина 18 километра, което е един от най-големите инфраструктурни проекти в Европа с бюджет за строителство от над 7 милиарда евро.

За сравнение 50-километровият тунел под Ламанша, свързващ Англия и Франция, завършен през 1993 г., струва еквивалента на £12 милиарда в днешни пари.

Въпреки че е по-дълъг от тунела Fehmarnbelt, тунелът под Ламанша е направен с помощта на сондажна машина, а не чрез потапяне на предварително изградени тунелни тръби, каквато ще е технологията сега.

Тунелът е проектиран като алтернатива на сегашната фериботна линия от град Рьодби  и пристанище Путгарден, която превозва милиони пътници всяка година. Там, където преминаването сега отнема 45 минути с ферибот, ще отнеме само седем минути с влак и 10 минути с кола.

Името на тунела е Fehmarnbelt Fixed Link и той ще се отличи с факта, че ще бъде най-дългият комбиниран пътен и железопътен тунел в света. Ще се състои от две двулентови магистрали, разделени от обслужващ коридор и две електрифицирани железопътни линии.

"Днес много хора летят между двата града, но в бъдеще ще е по-добре просто да вземете влака", коментира казва Йенс Оле Каслунд, технически директор във Femern A/S. Пътуването с кола ще бъде с около час по-бързо, като се вземе предвид спестеното време от опашката за ферибота.

За проектът има зелена светлина още от 2008 г., когато Германия и Дания подписаха договор за изграждането на тунела. Минава повече от десетилетие, за да бъде прието необходимото законодателство от двете страни и да бъдат извършени геотехнически проучвания и необходимите проучвания за въздействие върху околната среда.

Процесът премина гладко от датска страна, но в Германия редица организации, включително фериботни компании, екологични групи и други, обжалваха одобрението на проекта заради опасения от нелоялна конкуренция или опасения относно околната среда и шума.

През ноември 2020 г. федерален съд в Германия отхвърли жалбите: "Решението все пак дойде с доста условия, които донякъде очаквахме и бяхме подготвени за това - наистина трябва да сме сигурни, че въздействието върху околната среда е възможно най-малко", казва Винсентсен.

Временното пристанище на датската площадка е завършено, няколко други фази от проекта са в ход, като например изграждането на фабриката, която ще сглоби тунелните секции. Всяка секция ще бъде дълга 217 метра (приблизително половината от дължината на най-големия контейнеровоз в света) и широка 42 метра. Височината ще е 9 метра.

източник:https://femern.com

Строителния проект обаче също попада в клопката на проблемите на глобалната верига за доставки.

"Веригата за доставки е предизвикателство в момента. Цената на стоманата и другите суровини се увеличи значително. Снабдяваме се с материалите, от които се нуждаем, но е трудно и изпълнителите трябваше да увеличат броя на доставчиците, за да са сигурни, че могат получават това, от което се нуждаят. Това е едно от важните ни звена в момента, защото доброто снабдяване със суровини е от решаващо значение", казва Винсентсен.

Според Майкъл Сване от една от най-големите бизнес организации в Дания - Конфедерацията на датската индустрия, тунелът ще бъде от полза за бизнеса извън Дания. "Тунелът Fehmarnbelt ще създаде стратегически коридор между Скандинавия и Централна Европа. Модернизираният железопътен транспорт означава повече товари", казва той пред CNN.

Докато някои екологични групи изразиха загриженост относно въздействието на тунела върху морските свине в пояса на Фемарн, според експерти най-голямото предимство ще бъде ползата на климата. Електрическите влакове са най-доброто решение за околната среда.