Бъдещият 18-километров тунел под Балтийско море ще намали времето за пътуване между Скандинавия и Централна Европа. Той трябва да свърже южна Дания със северна Германия и да бъде част от плана за зеления преход на транспортния сектор, пише Euronews.
Датският тунел Fehmarnbelt ще е най-дългият подводен железопътен и автомобилен тунел в света. Датският крал Фредерик X първия елемент от тунела тази седмица.
Връзката Fehmarnbelt, която се очаква да бъде отворена през 2029 г., също ще намали пътуването от сегашния 45-минутен ферибот до само седем минути с влак. Той ще свърже Roedby от датската страна с Puttgarten в Германия. Ще има последващи връзки по шосе и железопътен транспорт до Централна Европа и скандинавските страни.
Първият участък от тунела Fehmarnbelt е готов. Това е 217-метров участък от тунела, който ще бъде потопен в изкопа на морското дъно от датската страна по-късно тази година.
Компанията, която изгражда връзката Fehmarn - Sund & Baelt твърди, че това ще бъде най-дългият потопяем тунел. Ще включва и електрическа жп линия. Очаква се автомобилите да могат да преминават за време от около 10 минути по четирите ленти, а влаковете - за седем минути.
През 2011 г. беше решено връзката между южния датски остров Лоланд и северния германски остров Фемарн да бъде изградена като подводен тунел. Работата от датска страна е възложена през юли 2022 г., а от германска една година по-късно точно.
Колко ще струва Fehmarn?
Тунелът ще се състои от 89 бетонни елемента, които се изграждат в специално съоръжение, наречено най-голямата строителна площадка в Северна Европа. През май беше излят първият от елементите. Тунелът ще струва 4,8 милиарда евро.
През последните години Дания изгради пътни и железопътни връзки със съседна Швеция и между два големи датски острова.
През 2000 г. мост и тунел през протока Йоресунд свързаха Копенхаген с третия по големина град в Швеция Малмьо, а през 1998 г. беше отворен пътният трафик между островите Фунен, където се намира Одензе - третият по големина град в Дания - и Зеландия, където седи Копенхаген. Движението на влакове там стартира година по-рано.