Транзитът на плавателни съдове през Панамския канал е намалял с 49% спрямо максимума си. Това се случва основно поради спада на нивото на водата, се казва в документ на Конференцията на ООН по търговията и развитието (UNCTAD).

"Панамският канал има проблеми заради ниските нива на водите, предизвикани от сушата. За да запази водата, администрацията на канала намали броя на корабите, които могат да преминават през него", пише в документа.

Максимумът на корабоплаването, по данни на UNCTAD, е регистриран през януари 2022 г., като оттогава транзитът през канала постепенно намалява.

Панамският канал е построен в началото на ХХ век. Захранва се с вода от езерото Гатун, което е свързано с Атлантическия и Тихия океан чрез система от шлюзове.

През канала се транспортират основно петрол и петролни продукти, на второ място са контейнерните товари, а на трето - зърното, отбелязва Bloomberg.

Нивата на водата в Панамския канал спадат, тъй като езерото Гатун е пресъхнало. А това се дължи на сушата, настъпила през октомври 2023 г., която се смята за най-голямата от над 70 години. Ситуацията беше повлияна и от феномена Ел Ниньо - затопляне, свързано с колебания в температурата на повърхностния слой на водата в екваториалната част на Тихия океан.

Администрацията на Панамския канал обмисля различни варианти за решаване на проблема с плитководието, пише Bloomberg. Проучваше се възможността за създаване на изкуствено езеро за изпомпване на вода в канала, но засега няма напредък. Освен това администрацията на съоръжението постепенно намали броя на корабите, пропускани през канала.

Панамският канал губи $200 милиона: Защо намалява трафикът на кораби?

Панамският канал губи $200 милиона: Защо намалява трафикът на кораби?

Водният път е ключов за реализирането на стотици милиарди долари в световната търговия