Във вторник за първи път цените на разрешителните за въглерод в Европейския съюз се изкачиха до над 50 евро за тон. Причината: по-строгите политики на ЕС за опазването на климата и силното търсене от страна на инвеститорите. Въглеродният пазар на Евросъюза е основният инструмент на блока за ограничаване на вредните емисии от парникови газове, които причиняват климатични промени.

ЕС принуждава електроцентралите, индустрията и авиокомпаниите, извършващи полети в Европа, да купуват специални разрешителни, когато замърсяват

Кои са милиардерите с най-голям въглероден отпечатък върху планетата?

Кои са милиардерите с най-голям въглероден отпечатък върху планетата?

Изнедадващо това не са най-богатите

Европейският съюз се стреми да постигне намаляване на емисиите на парникови газове с поне 55% до 2030 г. Днес цената на въглерода достигна 50,05 евро за тон, което е най-високият от въвеждането на пазара за въглерод през 2005 г.

"Има редица фактори, които допринасят цените да се покачват", коментира пред Reuters анализаторът на Refinitiv Ингвилд Сорхус. Въпросните фактори включват политическа подкрепа за новата цел на ЕС за климата, както и повишеното търсене на разрешения от финансови инвеститори.

Това лято Брюксел ще представи пакет от политики за намаляване на емисиите във всички сектори, за да се постигне целта, включително реформи на въглеродния пазар. Очаква се това да доведе до все по-голямо търсене на разрешителни за CO2.

Европейските газови централи днес са пълни с около 30%, в сравнение с приблизително 64% ​​през миналата година, показват последните налични данни от Gas Infrastructure Europe.

Първите влакове на водород тръгват в Европа

Първите влакове на водород тръгват в Европа

До средата на века пазарът за такива локомотиви на Стария континент може да достигне $48 млрд.

Промишлените емисии

Емисиите от електроцентрали и промишленост, обхванати от пазара на въглерод в ЕС спаднаха с 35% от 2005 до 2019 г. Досега повечето от тези съкращения идват от електроенергийния сектор, тъй като по-високите цени на въглеродния диоксид помогнаха за това електроцентралите, работещи с въглища да бъдат все по-неикономични. Така те са предизвиквани да преминават от въглища към газ, който отделя по-малко CO2.

Анализатори твърдят, че цената на въглерода в ЕС трябва да се повиши до нива, които са достатъчно високи, за да предизвикат намаляването на CO2 в промишлеността, където алтернативите с ниски въглеродни емисии все още не могат да се конкурират като цена с традиционните технологии, базирани на изкопаеми горива.

"Направихме най-лесното, което е превключването от въглища към газ в енергийния сектор," заяви анализаторът на Berenberg Лоусън Стийл, който очаква цената на въглерода в ЕС да се увеличи повече от два пъти до края на годината.

Вече е повече от ясно, че целта на ЕС да направи своята икономика неутрална до 2050 г. означава, че цената на CO2 трябва да достигне нива, които биха направили водородното гориво, произведено от възобновяема енергия, конкурентноспособно с енергията, произведена от изкопаеми горива. На този много експерти смятат, че до 2030 г. цената на въглерода ще е около 90 евро за тон.

Копаенето на биткойни в Китай ще генерира над 130 млн. метрични тона въглеродни емисии до 2024 г.

Копаенето на биткойни в Китай ще генерира над 130 млн. метрични тона въглеродни емисии до 2024 г.

Климатичните цели на страната са застрашени заради централите с въглища

За индустрията реформите на въглеродния пазар на ЕС вероятно също ще означават намаляване на разрешенията за свободен въглерод, които ЕС в момента дава на индустрията, за да защити фирмите от конкуренти в страни без цена за въглерода. За да помогне на европейските компании да останат конкурентоспособни, вследствие на все по-високите разходи за въглерод, Брюксел планира да въведе мита за вноса на замърсяващи стоки от чужбина. Това обаче не се очаква да влезе в сила през следващите няколко години. Към днешна дата много компании казват, че нарастващите цени на CO2 удрят все повече техния бизнес.