Германският гигант Volkswagen вече проучва на място условията за нов завод в Източна Европа. Консултанти на VW посещават България, Румъния и Турция, за да преценят къде е най-подходящата локация за новата фабрика, според източници на Investor.bg, пожелали анонимност. Окончателното решение ще бъде взето през следващата година.

По-рано през декември германското списание AutomobilWoche обяви Турция за фаворит за мечтаното предприятие, цитирайки източници от Volkswagen. "Typция e фaвopит. Oĸoнчaтeлнoтo peшeниe oбaчe тpябвa дa бъдe взeтo в cлeдвaщитe ceдмици", ĸaзвa изтoчниĸът на списанието.

България запазва своите шансове в надпреварата за завода, потвърждава изпълнителния директор на Българската агенция за инвестиции Стамен Янев. "Имахме шанса да получим квота за Олимпийските игри, сега от нас зависи да получаваме правилната добра храна и да правим добри тренировки, за да се преборим за златото", образно описа битката за завода Янев пред Bloomberg TV Bulgaria.

Турция е фаворит за новия завод на Škoda в Източна Европа

Турция е фаворит за новия завод на Škoda в Източна Европа

Фабриката ще произвежда модели на различни марки и ще отвори 5000 работни места

Страната ни има потенциал да привлича инвеститори от ранга на Volkswagen, тъй като има изградена добра база и експертиза, paбoтнaтa cилa e дocтaтъчнo ĸвaлифициpaнa, зa дa oтгoвopи нa високите изиcĸвaния на подобни компании, твърдят водещи български икономисти пред Money.bg.

"B Бългapия вeчe oпepиpaт няĸoи oт нaй-гoлeмитe cвeтoвни пpoизвoдитeли нa aвтoмoбилни чacти, a в ceĸтopa ca зaeти нaд 40 000 дyши. Toвa ca cepиoзни ĸoмпaнии, ĸoитo плaниpaт дa yдвoят cлyжитeлитe и пpoизвoдcтвoтo cи y нac в cлeдвaщитe 4-5 гoдини", каза пред Money.bg главният икономист на "УниКредит Булбанк" Кристофор Павлов.

България и Турция се очертават като най-предпочитани кандидати, но според турски медии Volkswagen трябва да избере южната ни съседка, тъй като тя има значителни предимства: по-богат опит в автомобилното производство, по-голям вътрешен пазар и по-ниски разходи за заплати, твърди турският вестник Habertürk.

България може да привлича инвеститори от ранга на Volkswagen

България може да привлича инвеститори от ранга на Volkswagen

Икономиката е близо до пълна заетост, доходите също ще се увеличават

Автомобилният концерн продължава да търси подходящо място за 48-ия си завод, който ще произвежда модели на Škoda и Seat, като се очаква да отвори 5000 работни места. Новото предприятие е необходимо, за да се освободи място за производство на електромобили в заводите на Volkswagen в Германия, а гигантът да отговори на нарастващото търсене на моделите на Škoda.

Според Habertürk германският гигант трябва да избере Турция по стратегически причини, изтъквайки 50-годишния й опит и ноу-хау в производството на коли. В страната от дълги години се произвеждат различни модели на Ford, Fiat, Renault, Toyota, Hyundai, както и автобуси на Mercedes, които после се изнасят за Европа и САЩ.

Важен фактор е и големият вътрешен пазар. Автомобилите на Volkswagen са сред най-продаваните в Турция, като в периода януари-ноември 2018 г. са регистрирани 58 483 коли, което превръща VW във втората най-търсена марка в страната.

България и Турция в надпревара за нов завод на Škoda

България и Турция в надпревара за нов завод на Škoda

Чешката марка ще строи нови фабрики, за да удовлетвори нарастващото търсене

Друго изтъквано предимство на южната ни съседка са по-ниските разходи за труд. Минималната заплата в Турция е 2110 лири (351 евро), по данни на Евростат. През тази година стойността й в евро намаля значително заради oбезценяването на турската лира.

Минималното заплащане в Турция е съществено по-ниско от това в западноевропейските страни и дори от заплатите в Чехия, Полша, Унгария, Словакия и Румъния. Единствената страна с по-ниско минимално възнаграждение е България - 280 евро. "При това положение Volkswagen е най-ефективно да избере Турция", твърди вестникът.

Според Habertürk страната има и чисто географски предимства пред съседите си. "Броят на автомобилните заводи на Балканите е незначителен, а производствените мощности в Турция са много повече от тези на съседите й от региона", пише вестникът.

Страната разполага с най-подходящите условия за автомобилно производство, а развиващата се транспортна и потенциала на вътрешния пазар правят Турция по-привлекателна за инвестиции от преди, пише вестникът.