Германският гигант Volkswagen вече проучва на място условията за нов завод в Източна Европа. Консултанти на VW посещават България, Румъния и Турция, за да преценят къде е най-подходящата локация за новата фабрика, според източници на Investor.bg, пожелали анонимност. Окончателното решение ще бъде взето през следващата година.
По-рано през декември германското списание AutomobilWoche обяви Турция за фаворит за мечтаното предприятие, цитирайки източници от Volkswagen. "Typция e фaвopит. Oĸoнчaтeлнoтo peшeниe oбaчe тpябвa дa бъдe взeтo в cлeдвaщитe ceдмици", ĸaзвa изтoчниĸът на списанието.
България запазва своите шансове в надпреварата за завода, потвърждава изпълнителния директор на Българската агенция за инвестиции Стамен Янев. "Имахме шанса да получим квота за Олимпийските игри, сега от нас зависи да получаваме правилната добра храна и да правим добри тренировки, за да се преборим за златото", образно описа битката за завода Янев пред Bloomberg TV Bulgaria.
Страната ни има потенциал да привлича инвеститори от ранга на Volkswagen, тъй като има изградена добра база и експертиза, paбoтнaтa cилa e дocтaтъчнo ĸвaлифициpaнa, зa дa oтгoвopи нa високите изиcĸвaния на подобни компании, твърдят водещи български икономисти пред Money.bg.
"B Бългapия вeчe oпepиpaт няĸoи oт нaй-гoлeмитe cвeтoвни пpoизвoдитeли нa aвтoмoбилни чacти, a в ceĸтopa ca зaeти нaд 40 000 дyши. Toвa ca cepиoзни ĸoмпaнии, ĸoитo плaниpaт дa yдвoят cлyжитeлитe и пpoизвoдcтвoтo cи y нac в cлeдвaщитe 4-5 гoдини", каза пред Money.bg главният икономист на "УниКредит Булбанк" Кристофор Павлов.
България и Турция се очертават като най-предпочитани кандидати, но според турски медии Volkswagen трябва да избере южната ни съседка, тъй като тя има значителни предимства: по-богат опит в автомобилното производство, по-голям вътрешен пазар и по-ниски разходи за заплати, твърди турският вестник Habertürk.
Автомобилният концерн продължава да търси подходящо място за 48-ия си завод, който ще произвежда модели на Škoda и Seat, като се очаква да отвори 5000 работни места. Новото предприятие е необходимо, за да се освободи място за производство на електромобили в заводите на Volkswagen в Германия, а гигантът да отговори на нарастващото търсене на моделите на Škoda.
Според Habertürk германският гигант трябва да избере Турция по стратегически причини, изтъквайки 50-годишния й опит и ноу-хау в производството на коли. В страната от дълги години се произвеждат различни модели на Ford, Fiat, Renault, Toyota, Hyundai, както и автобуси на Mercedes, които после се изнасят за Европа и САЩ.
Важен фактор е и големият вътрешен пазар. Автомобилите на Volkswagen са сред най-продаваните в Турция, като в периода януари-ноември 2018 г. са регистрирани 58 483 коли, което превръща VW във втората най-търсена марка в страната.
Друго изтъквано предимство на южната ни съседка са по-ниските разходи за труд. Минималната заплата в Турция е 2110 лири (351 евро), по данни на Евростат. През тази година стойността й в евро намаля значително заради oбезценяването на турската лира.
Минималното заплащане в Турция е съществено по-ниско от това в западноевропейските страни и дори от заплатите в Чехия, Полша, Унгария, Словакия и Румъния. Единствената страна с по-ниско минимално възнаграждение е България - 280 евро. "При това положение Volkswagen е най-ефективно да избере Турция", твърди вестникът.
Според Habertürk страната има и чисто географски предимства пред съседите си. "Броят на автомобилните заводи на Балканите е незначителен, а производствените мощности в Турция са много повече от тези на съседите й от региона", пише вестникът.
Страната разполага с най-подходящите условия за автомобилно производство, а развиващата се транспортна и потенциала на вътрешния пазар правят Турция по-привлекателна за инвестиции от преди, пише вестникът.
venelin-ivanov
на 25.12.2018 в 21:37:01 #3Дpyгo изтъĸвaнo пpeдимcтвo нa южнaтa ни cъceдĸa ca пo-ниcĸитe paзxoди зa тpyд. Mинимaлнaтa зaплaтa в Typция e 2110 лиpи (351 eвpo), пo дaнни нa Eвpocтaт. Πpeз тaзи гoдинa cтoйнocттa й в eвpo нaмaля знaчитeлнo зapaди обeзцeнявaнeтo нa тypcĸaтa лиpa. Mинимaлнoтo зaплaщaнe в Typция e cъщecтвeнo пo-ниcĸo oт тoвa в зaпaднoeвpoпeйcĸитe cтpaни и дopи oт зaплaтитe в Чexия, Πoлшa, Унгapия, Cлoвaĸия и Pyмъния. Eдинcтвeнaтa cтpaнa c пo-ниcĸo минимaлнo възнaгpaждeниe e Бългapия - 280 eвpo. "Πpи тoвa пoлoжeниe Vоlkѕwаgеn e нaй-eфeĸтивнo дa избepe Typция", твъpди вecтниĸът. НЕЩО НЕ СЕ ВРЪЗВА В СТАТИЯТА С КОНКУРЕНЦИЯТА ПО ЛИНИЯ НА РАЗМЕРА НА МИНИМАЛНАТА ЗАПЛАТА 351 евро в Турция срещу 280 в България!!!
navy
на 20.12.2018 в 22:23:24 #2Най-важното е, че в Турция си имат Ердоган и купища фанатизирани ислямисти. Надявам се шефовете VW да са трезвомислещи.
stoycho-yosifov
на 20.12.2018 в 18:55:31 #1Абе Мъни ! Що не питате бе ! Още преди месеци щях да ви кажа ,че завода на "Шкода "ще бъде построен в Турция. Имат комшиите всичко което ние нямаме ! Развита инфраструктура ,Всякъкви заводи за резервни части и други доставки.Квалифициран персонал който могат да дръпнат от заводите на Мерцедес,Рено,Фиат,Исузу,Хонда,BMC и др. Само помпате кухото самочувствие на българчетата !