Масовата позната още като бърза мода успя да превърне няколко компании в световни хегемони що се отнася до достъпни облекла, обувки и аксесоари. Гиганти като европейските H&M, Zara и като британската Asos успяха да се превърнат в емблеми на модната индустрия през последните десетилетия, залагайки на този модел.

Но бързата мода си има цена и натискът над марките се засилва все повече заради негативния ѝ ефект върху околната среда. Производството на нарастващ обем дрехи всяка година за продажба в световен мащаб потребява огромно количество ресурси, замърсява водата и допринася за изхвърлянето на вредни газове в атмосферата.

В по-голям проблем и замърсител се превръщат и вече произведените дрехи, които така и не намират своите купувачи. Засега потребителите все още в значителна степен залагат на достъпната масова мода, когато пазаруват. Според експертите от инвестиционната банка UBS обаче тяхното поведение ще се промени в бъдеще.

Заплахата за $24 милиарда, пред която са изправени модните гиганти Zara и H&M

Заплахата за $24 милиарда, пред която са изправени модните гиганти Zara и H&M

Една ниша може да се окаже по-печеливша от "бързата мода" в следващото десетилетие

"В случая с бързата мода смятаме, че е възможно да има промени в потребителското поведение, подобно на инициативите за ограничаване на пътуването със самолет и използването на пластмаса. Тази тенденция ще изкристализира, когато разбирането за негативния отпечатък върху околната среда и социалното въздействие станат по-широко разпространени", се казва в анализ на банката, цитиран от сайта Quartz.

В него се разглеждат различни сценарии, при които продажбите в сегмента на бързата мода ще се свият с 10 до 30% през следващите 5 до 10 години.

При най-негативния сценарий в следващите 5 години може да се очаква радикална промяна в нагласите на купувачите, въвеждането на законодателство за регулиране на сектора, както и промени в начина, по който самите компании произвеждат дрехите. Всичко това би означавало 30 на сто спад в продажбите в следващите няколко години.

H&M от 40-те години до днес: Шведската марка, превърнала се в емблемата на масовата мода

H&M от 40-те години до днес: Шведската марка, превърнала се в емблемата на масовата мода

Тя остава една от най-разпознаваемите скандинавски компании

Все пак от UBS подчертават, че "все още няма доказателства" тези съображения, свързани с устойчивостта на производството, да карат хората да купуват даден продукт по-малко. Въпреки това експертите подчертават, че нагласите на потребителите се менят бързо спрямо други отрасли, което има последици за компаниите от тях.

Пример за това е потреблението на сладки газирани напитки, което отчита рекорден спад през последните години заради рисковете за здравето.

Друг фактор са и различията в поведението на потребителите на различните пазари. Докато пазарите в западните по-богати държави са достатъчно зрели и няма много възможности за бърз растеж, то на протиположния полюс са развиващите се страни на изток, които дават възможности за бързо разрастване на фона на процъфтяващите си икономики.  

Историята на Амансио Ортега - човекът, който създаде най-голямата модна марка в света

Историята на Амансио Ортега - човекът, който създаде най-голямата модна марка в света

Испанецът е вторият по богатство в Европа и шестият в глобален мащаб