Ако терминът "бърза мода" не значи нищо за много хора, то може би почти всеки е чувал името на една от най-известните марки в тази категория - H&M. За 72 години Hennes & Mauritz, както е пълното име на марката, успя да се превърне в един от лидерите в индустрията и в най-популярният бранд от Швеция редом с производителят на мебели и стоки за дома IKEA.

Компанията днес има над 4400 магазина, като присъства в над 70 държави по света, а само за 2019 година плановете й включват отварянето на около 240 обекта и навлизането на нови пазари, като Мексико и Египет. У нас компанията има 8 обекта в София и 3 в Пловдив, като присъства още в Плевен, Габрово, Велико Търново, Стара Загора, Благоевград, Варна и Бургас.

Колкото и добре позната да е марката по света през последните няколко десетилетия, нейната история е слабо позната. А един от малко известните, но доста любопитни факти е, че тя води началото си от компания за продажба на стоки за лов и риболов.

Историята на Амансио Ортега - човекът, който създаде най-голямата модна марка в света

Историята на Амансио Ортега - човекът, който създаде най-голямата модна марка в света

Испанецът е вторият по богатство в Европа и шестият в глобален мащаб

Ерлинг Персон е името на човекът, който поставя началото на H&M още през 40-те години на миналия век. Тогава 30-годишният швед отива на пътуване до Щатите и докато се разхожда в Ню Йорк му хрумва идеята да създаде магазини, където да продава мода за жени.

Така през 1947 година той отваря първия такъв магазин в шведския град Вестерос. Тогава Персон го кръщава "Hennes", което от шведски изва от думата "нея". Първият магазин на марката в Стокхолм отваря врати през 1952 година.

Първият магазин на веригата във Вестерос

Източник: H&M

Първият магазин на веригата във Вестерос

През 1968 година бизнесменът купува магазин за дрехи и стоки за лов и риболов, носещ името Mauritz Widforss. Така Персон започва да продава женски и мъжки облекла, а новият магазин получава и ново име - Hennes & Mauritz. Дизайнът на логото, познат ни и до днес, е създаден от самия него.

Следва бърза експанзия на компанията в чужбина. Първият чуждестранен пазар, на който навлизат, е Норвегия, следвана от Дания, Великобритания и Швейцария. Така до 1969 година шведската фирма вече има 42 магазина.

Първото известно лице, което рекламира H&M, е една от двете вокалистки на шведската група ABBA - Ани-Фрид Люнгста, по-известна като Фрида. Тя се снима за реклама на марката през 1973 година.

Запознайте се с Бернар Арно - най-богатият европеец, който притежава $80 милиарда

Запознайте се с Бернар Арно - най-богатият европеец, който притежава $80 милиарда

Той ръководи производител на луксозни стоки номер 1 в света

Две години по-късно Hennes & Mauritz става само H&M. Новото име съвпада с времето, когато фирмата става публична и акциите й започват да се търгуват на борсата в Стокхолм.

През 80-те години компанията продължава експанзията си с първите си магазини в Германия и Холандия. Много преди появата на онлайн търговията шведската компания започва да прави доставки до домовете на клиентите си след като придобива куриерската компания Rowells.

Ерлинг и Щефан Персон

Източник: H&M

Ерлинг и Щефан Персон

През 1982 година 35 години след като дава началото на H&M Ерлинг Персон престава да бъде главен изпълнителен директор на компанията и на негово място застава синът му Щефан Персон.

Големият пробив за компанията извън Европа идва през 2000 година, когато отваря първия си голям бутик на "Пето авеню" в Ню Йорк. През 2007 година гигантът се премества на изток с първи обекти в Шанхай и Хонконг.

Днес начело на H&M стои внукът на нейния основател - Карл-Йохан Персон. Той става главен изпълнителен директор на компанията през 2009 година. Наследникът на модната империя е един от най-заможните хора в Швеция с нетно богатство към 2017 година в размер на 1,93 милиарда долара.