Европейските гиганти Zara и по-конкретно цялата компания Inditex, както и конкурентната им H&M контролират света на модата. Все по-голямото значение на онлайн търговията и променящите се нагласи на потребителите скоро може да принудят лидерите в индустрията да преосмислят своята досега печеливша стратегия.
Според доклад на анализаторската фирма GlobalData, публикуван във вторник, хората инвестират все повече и повече в дрехи втора употреба. Изчисленията сочат, че към 2018 година този пазар само в Щатите е достигнал 24 милиарда долара. От друга страна пазарът на големите компании в т.нар. "бърза мода" възлиза на 35 милиарда долара.
Анализаторите очакват търговията на използвани дрехи и обувки да се увеличи многократно и да достигне пик от 64 милиарда долара в САЩ през 2028 година. В същото време прогнозите са за експанзия на "бързата мода" до едва 44 милиарда долара към същия период.
Проблемите за H&M и Zara вече започват да стават видими, като и двете компании през последната година представиха финансови резултати по-слаби от очакваното. Тримесечната печалба на шведския производител падна с 10%, а от ръководството й посочиха като причина за това нарасналата конкуренция от страна на Zara, Primark и ASOS.
В същото време Inditex отчита 7% ръст на продажбите за първите пет седмици на новата финансова година. "Това е наполовина на растежа, постигнат от Inditex преди едва няколко години и ние вярваме, че е доказателство, че профилът на растежа на групата се забавя рязко", посочват от Morgan Staneley, цитирани от CNBC.
"В сравнение с целия моден пазар, растежът на употребяваните дрехи е феноменален", посочва Нийл Сандърс от GlobalData. "Тъй като пазарът отговаря на желанията на потребителите за разнообразие, стойност и устойчивост, очакваме този висок растеж да продължи", допълва той.
В доклада се добавя още, че до 2028 година около 13 на сто от дрехите, които жените ще носят, ще бъдат втора ръка при равнище от 6% през 2018 година.
Колко голям е пазарът на дрехите втора ръка в България?
У нас пазарът на използвани дрехи също се развива с бързи темпове. Данни на Асоциацията на преработвателите и търговците на дрехи втора употреба показват, че повече от 8000 души работят в този сегмент, а магазините в страната са над 3000.
Оборотът само на петте най-големи компании в България е в размер на над 114 милиона лева за 2017 година, а малко под половината от тях са генерирани от износа.
Една от тези фирми е Remix, позната със своята платформа за онлайн търговия с такива стоки. Тя е водеща в Европа по интернет търговия с употребявани дрехи и развива дейност на девет пазара, след които Германия, Полша, Австрия и Чехия.