Carnival Fantasy - круизен кораб, известен със своя необичаен декор, веселие през цялата нощ и не на последно място - с размерите си (събираше по 2 000 души във времена, когато този брой пътници просто звучеше невероятно), той беше корабът мечта за мнозина. Атмосферата му на "Fun Ship" (Забавен кораб), въведена през 1990 година, преобрази луксозния кораб с причудливи пространства като пиано бар с египетска тематика например, той привличаше огромен наплив от туристи.

За жалост, днес всичко това вече не може да бъде видяно - Fantasy сега привлича съвсем различна порода "търсачи на плячка". През месец юли 30-годишният кораб отплава към Егейско море, завършвайки последното си пътуване в корабокрушителната столица Алиага, Турция.

Неговото място за заслужена почивка всъщност представлява площадка за разрушаване - където старите товарни кораби, танкери, изследователски кораби, а сега вече и круизни кораби, пенсионирани по време на пандемията Covid-19, се разкъсват от машини и се разбиват на парчета. И не, в този случай те не се разбиват наполовина, за да бъдат надстроени и закърпени обратно. Това е техният край.

Най-големият круизен оператор в света с тримесечна загуба от $2,9 милиарда

Най-големият круизен оператор в света с тримесечна загуба от $2,9 милиарда

От началото на годината капитализацията на американската Carnival се срина с 69%

За най-голямата круизна компания в света - Carnival, това е възможност да възстанови поне някаква стойност от актив, който в момента е мъртъв. Стойността на корабите намалява с възрастта, а Fantasy първоначално е построен за около 225 милиона долара. Днес той е собственост на компании за рециклиране, които купуват корабите и поемат опасната задача да изпразнят всички негови ценности. След това започва безмилостната борба за продажба на всяка вещ от плавателните съдове.

Трудно е да се прецени колко точно пари се печелят от рециклирането на круизни кораби. Компаниите не разкриват веднага продажните цени на плавателните съдове, след като се откажат от собствеността, а стойността на препродажбата на тяхната най-търсена стока - стомана за скрап - варира ежедневно на всеки глобален пазар.

Но бизнесът процъфтява, пише Bloomberg.

Снимка 502991

Източник: Facebook

До Carnival Fantasy в Aliaga се намират и два други кораба от класа на Fantasy, построени в края на 90-те години. А до тях са два бивши кораба на Royal Caribbean (бракувани от испанската партньорска линия на Pullmantur Cruceros). Всички тези кораби имаха големи фен бази, дори когато остаряваха. Fantasy и нейните сестрински кораби стартираха през 2020 година пълни с пътници, насочени към забавни слънчеви дестинации като Карибите, Бахамите и Мексиканската Ривиера.

Всъщност корабите щяха да напуснат флота на круизните компании през следващите години дори в здравословна индустрия. Пандемията само ускори този процес, след като собственици на бездействащите плавателни съдове се опитваха да намалят загубите си.

В декларацията си за третото тримесечие Carnival Corporation заяви, че планира да продаде 18 "по-малко ефективни" кораба през 2020 година, което ще доведе до 12% намаление на флота. "Тези кораби ни дадоха лоша канализация", заяви изпълнителният директор на Carnival Арнолд Доналд по време на скорошен семинар.

Крахът на круизните пътувания доведе до изстрелването на цял отрасъл в Турция

Крахът на круизните пътувания доведе до изстрелването на цял отрасъл в Турция

Вече пет пътнически лайнера се разглобяват за скрап в Алиага, а три други са на път. Компаниите в града не са виждали подобно търсене

Най-ценното от тези кораби е стоманата, която изгражда надстройката. Ако например Carnival Fantasy има 15 000 тона стомана в своята надстройка, скрапът може да се продаде за над 4.7 милиона долара въз основа на текущите цени на световния пазар, въпреки че други фактори също влизат в сила като местни цени и търсене.

Заедно с риска от тези колебания на пазара, купувачът поема и несигурността колко точно метал може да бъде спасен. Корабите от преди 90-те години обикновено имат повече стомана в корпуса и подводното покритие, но построените през 90-те и след това могат да носят по-леки и по-здрави сплави.

Така или иначе стоманените и метални отпадъци ще пътуват докато не бъдат стопени, за да направят арматура за строителни проекти по целия свят. Стоманата от някои други демонтирани кораби пък може да намери пътя до голямата индустрия за производство на автомобили в Турция, където може да се превърне в части за Toyota или Ford.

Алуминият, медта и неръждаемата стомана също се спасяват и препродават, заедно с други ценни стоки, които най-вече остават в Турция. Разкъсаните палуби от тиково дърво на Fantasy може да попаднат в местни магазини, ресторанти и домове. Театралните декори и осветлението могат да намерят път в шоу продукции. Дори "най-лепкавите" произведения на изкуството имат някаква стойност и могат да попаднат в ресторанти в цялата страна. Използваните тоалетни също могат лесно да бъдат продадени - макар да струват смешни пари, ако броят им се умножи по няколко хиляди, колкото кабини има в круиза, сумата вече няма да изглежда толкова смешна.

Снимка 502992

Източник: Facebook

Според Орбай Симсек, вицепрезидент на базираната в Алиага компания за рециклиране на кораби Simsekler, дори има пазари за старите кухненски съдове, дрешници и одеяла.

Разделянето на кораби е противоречива тема както заради човешките, така и за екологичните рискове. Това е едно от най-опасните работни места в света според Ваутер Резенвелд - директор на Sea2Cradle (SC2), компания експерт по рециклиране на кораби, която е наета от Carnival за надзор на безопасното демонтиране на неговите кораби. Тези опасности стават по-големи, когато рециклируемите компоненти като мебели, окабеляване, тръбопроводи и машини трябва да бъдат внимателно разглобени и разделени.

Допълнителните стъпки при разглобяването също увеличават потенциала за разливи на опасни отпадъци, съдържащи всичко - от маслени остатъци до утайки, азбест и охлаждащи течности в хладилниците.

За да предотврати тези инциденти, турската корабостроителница, или по-скоро кораборазрушителница започва своята работа в конкретна зона за съхранение, в която се прехвърлят отломките. В държави като Индия и Бангладеш процесът може да се случи директно на плажа. Вместо да оставя токсичните химикали да отиват във водата, турската компания събира материалите, каталогизира ги с Sea2Cradle и след това ги предава на правителствената Асоциация за рециклиране на кораби в Турция за правилно изхвърляне.

Най-голямата круизна компания в света продава още два кораба от флота си

Най-голямата круизна компания в света продава още два кораба от флота си

В опит да спаси бизнеса си по време на пандемията

Carnival разглежда тези предпазни мерки като възможност за реклама - компанията предприема необичаен ход да рекламира своите усилия като "отговорно рециклиране". Но това не е така, защото отговорността пада другаде.

Най-голямата изненада обаче е в Турция. Малкото градче Алиага, намиращо се малко над Измир, никога не е виждало, дори не си е и представяло, че може да види пет мега круизни кораба в пристанището си. А през следващите месеци може да има и още.

"Колкото по-дълго бушува пандемията в света, толкова повече круизни кораби ще се озоват за скрап и предполагам, че те ще бъдат на все по-млада възраст", посочи Манло Анг, професор по морски мениджмънт в университета Old Dominion на Вирджиния. "Дори и да стане налична ваксина, колко от нас ще се чувстват удобно да скачат обратно на круизни кораби?"

Снимка 502990

Източник: Facebook