Въпреки очакваното увеличение на цените на фериботните билети в Гърция с до 15% от 1 май, сумите остават непроменени, съобщават местни медии. Заслугата е на Министерството на корабоплаването, а причините това засега да не се случва е намаляването на пристанищните такси с 50% и спадът в международните цени на петрола са основните фактори.
За увеличението се заговори, след като от началото на месеца влезе в сила ново европейско законодателство, което поставя целия Средиземноморски регион в зона за контрол на серни емисии (SECA). Това изисква използването на гориво с много ниско съдържание на сяра (0,001%), което е значително по-скъпо от предишното използвано гориво.
Според президента на Асоциацията на пътническите корабни компании Дионисис Теодоратос, това увеличение на разходите за гориво представлява 10-12% от общото увеличение на цените на билетите.

Източник: iStock
На фона на това, министърът на корабоплаването и островната политика Василис Кикилиас обяви намаляване на пристанищните такси с 50% за една година (с изключение на круизните кораби). Тази мярка цели да се редуцират оперативните разходи на фериботните компании и да се предотврати повишаването на цените на билетите.
Как щяха да се променят цените?
Без предприетите мерки, пътуване за семейство с две деца и кола до различни острови щеше да струва значително повече. Например, разходите за пътуване до Сирос щяха да се увеличат с до 63 евро, до Митилини с до 86 евро, до Санторини с до 92 евро, а до Парос и Наксос с до 81 евро.
Част от политиката на фериботните компании е предоставянето на различни отстъпки, включително 50% за студенти и многодетни семейства, 100% за социално слаби и деца до пет години, 80% за хора с увреждания и техните придружители, както и субсидии за постоянно живеещи на островите.
Общата стойност на предоставените отстъпки се оценява на до €58 милиона.
Въпреки предприетите мерки, високоскоростните фериботи, които вече използват по-скъпо гориво, може да срещнат трудности при поддържането на ниски цени на билетите, коментират експерти.