Посещението на шефа на германския концерн Siemens Джо Кезер в Русия събуди учудване. По време на разгара на кримската криза той се срещна с президента Владимир Путин, както и с шефа на руските железници Владимир Якунин, въпреки че той попадна в черния списък на САЩ за санкции. След посещението си Кезер поиска „отношения на доверие" с Русия и определи ситуацията с Крим като „временна турболенция".

Дори германските колеги на Кезер бяха учудени от това недипломатично посещение, но това не попречи на много от тях да одобрят неговото поведение и послание. Икономиката не трябва да бъде инструмент на политиката, според някои от тях. „Понеже в Европа нямаме много земни богатства, ще бъдем винаги зависими от другите. Дали зависимостта от Близкия Изток или Венецуела е по-добра от тази от Русия е въпросително", казва шефът на германските пощи Deutsche Post DHL Франк Апел пред Die Welt.

Става ясно, че германския бизнес е против икономически санкции срещу Русия. Но защо?

Поради 21.5 млрд. причини

Причините затова са поне 21.5 млрд. Или поне толкова евро оборот са направили най-големите германски предприятия в Русия от индекса DAX, както показва проучване на компанията EAC Consulting. Руският пазар осигурява общо 7.5 процента от целия бизнес на тези предприятия.

Компаниите извън борсовия индекс DAX също са силно зависими от руските купувачи. Компанията Knauf например реализира около една пета от своя оборот от 5 млрд. евро на руския пазар.

Но не само оборотите на компаниите са застрашени от политическата нестабилност в отношенията между Русия и Запада. Според статистиката на германската централна банка германските предприятия са инвестирали около 20 млрд. евро в страната и другият риск е този, недовършени проекти да бъдат спрени.

Така например Siemens влеза в Joint-Venture с компанията Sinara-Group от Екатерининбург, с който партньор между 2013 и 2015 година трябва да бъдат инвестирани 1 млрд. евро. Друг концерн - Volkswagen, работи върху своята фабрика в Калуга за 1.3 млрд. евро, като по-голяма част от тази сума трябва да бъде инвестирана в следващата година. Русия е за големите предприятия пазар номер едно, където годишно се продават около 300 хиляди автомобили.

Химическата компания Berlin Chemie също строи свои производства в Калуга, а концернът Bosch инвестира 50 млн. евро до 2016 за нова фабрика в Самара. Германският летищен оператор Fraport, който управлява и летищата във Варна и Бургас, планира нов терминал на летището в Санкт Петербург, а най-големият производител на самолети в Европа - Airbus, си набавя 60 процента от метала титан от Сибир.

Таблица на инвестициите

 

ИмеПредставителство в Русия отОборот в Русия в млрд. евро (2012)Растеж 2011/2012 в %Процент на руския от общия оборот на компанията (2012)Работници в Русия
Volkswagen19936,500353,45713
Daimler19942,340192,01000
BMW19991,984322,6200
E.on19751,879161,45038
Siemens18531,600102,13120
BASF18741,30081,7500
Adidas19921,095267,45000
Henkel19901,08076,51972
Bayer19780,720311,8400
Allianz19910,573130,54500
Deutsche Bank19980,406191,21020
SAP19920,403152,5760
Heidelberg Cement20010,300152,14000
ThyssenKrupp19990,280300,71100
Deutsche Post19860,245120,43000
Beiersdorf19980,237163,9200
Lufthansa19720,150k.A.0,5200
Fresenius Medical Care19960,091420,71200
Linde19940,085210,6500
Commerzbank19930,08110,4150
Lanxes20090,080k.A.0,9250
Deutsche Telekom19950,040480,1750
Infineon20050,0004k.A.k.A.k.A.
Continental1994k.A.k.A.k.A.1300
Deutsche Börse2007k.A.k.A.k.A.k.A.
Fresenius1990k.A.k.A.k.A.k.A.
K+Sk.A.k.A.k.A.k.A.k.A.
Merck1898k.A.k.A.k.A.k.A.
Munich Re1991k.A.k.A.k.A.k.A.
RWE1994k.A.k.A.k.A.k.A.