Конкурентната среда в този бранш се изостря Германска фирма инвестира 2 млн. евро в мултифункционална сграда, за да разшири влиянието си на българския дървообработващ пазар. Мебелната ни индустрия е в подем заради повишеното търсене на мебели, произведени у нас. Новите изисквания на ЕС към условията на труд в сектора поставят на карта оцеляването на стотици български предприятия. Галина Маринова Мебелната промишленост през първото тримесечие на тази година е реализирала ръст от 14 процента по отношение на продажбите. Причината за това нарастване се корени както в увеличения износ, който е с около 9 процента по-голям, така и в повишеното търсене на вътрешния пазар. В България потреблението се е повишило с около 30 процента. Повишеният интерес към инвестиции в този сектор е недвусмислен индикатор за перспективността на този бранш. Техниката "Андреас Штил България" ЕООД, дъщерно дружество на "Андреас Штил АГ & ко", Германия - производител на машини за дървообработване и градинска техника, откри през седмицата нова сграда в столицата. Инвестицията от 2 млн. евро е дадена изцяло от компанията майка "Андреас Штил АГ & ко", Германия. "Андреас Штил България" ЕООД има 85 дистрибутора в цяла България. А компанията майка има представителства в 32 страни по света. Нова инвестиция направи и "Коутс България", която в началото на юни откри уникално за региона оборудване за производство на конци от полиестерна коприна, използвани предимно в обувната, мебелната и кожарско-галантерийната промишленост. Мегамаркетите Наскоро ще бъдат открити три нови магазина на веригата ИКЕА за мебели и стоки за дома в градовете София, Пловдив и Бургас. Първият от тях се очаква да отвори врати в средата или края на 2008 г. Мебелният гигант Mobexpert, Румъния, пък възнамерява да инвестира около 5 милиона евро в хипермаркет за мебели в България. Площта му ще бъде 10 000 квадратни метра. След него ще последват още 3 магазина в големите градове на България. Mobexpert се нарежда сред първите 12 европейски предприятия от мебелната индустрия. Австрийската компания за производство на офис мебелите "Бене" (Bene) също заяви, че иска да развива бизнеса си на международния пазар и да стъпи в страните от Скандинавския регион и в България. Хипермаркетът за мебели COMO, собственост на австрийска компания "Мьобел Лудвиг груп", планира изграждане на обекти във Варна или Бургас, както и в Пловдив и София, което ще започне през 2007 година. Дискаунт Германската верига "Плюс" също обмисля присъствие у нас. Веригата е част от групата "Тенгелман". "Плюс" попада в категорията на т. нар. дискаунт магазини, които наблягат на ниските цени на асортимента си. В момента в България все още няма такава верига за домашни потреби, която да е позиционирана в ниския ценови сегмент. Само през миналата година "Плюс" е отворила 330 нови обекта в Европа. В момента обектите в чужбина осигуряват 25 на сто от оборота на компанията. Плановете са този дял да се увеличи до 40%. Трудностите Чуждестранните инвеститори невинаги идват у нас безпрепятствено. "Форинвест", която възнамерява да построи завод за мебели с марката "Имс", засега среща проблеми със закупуването на земята в Пазарджишко. Инвестицията трябваше да възлезе на около 8 милиона лева и проектът да бъде завършен за 6 години. Работните места, които се очаква да бъдат разкрити, са 400. Българските производители също се стремят да внедряват все по-нови технологии, за да устояват на изострената конкуренция. Производителят на офис мебели, банково и хотелско обзавеждане ORT ще инвестира 3 милиона евро в нова производствена база, която ще се намира в кв. "Захарна фабрика", София. До момента са инвестирани 1.5 млн. евро в закупуването на парцела. Очаква се производството да започне в края на 2006 г. Фабриката ще е разположена на 14 хиляди кв. м, като на 3 хил. от тях ще е шоурумът. В началото на тази седмица стана ясно, че мебелна фабрика Gold - Apolo е открила нов производствен цех. Така производството на корпусна мебел на Gold - Apolo ще се разшири до обща площ от 6500 кв. м. В производствената дейност на фирмата са заети над 400 служители и набирането на нови служители продължава. Шансовете Основните участници на пазара са местните компании ОРТ, "Стил-М", "Булгардекор", "Интериор 46", "Станков", "Фантастико мебел" и др. Мебелите на българските производители спадат към средния ценови клас на пазара. Проблем са все още липсата на достатъчно оборотни средства, инвестициите в технологии и недостигът на достатъчно квалифицирани специализирани кадри, смятат представители от бранша. Според специалистите, за да устои на засилващия се наплив от вносни мебели, националната индустрия трябва да заложи на нов и оригинален дизайн, както и да се стреми към по-високо качество на продуктите си.