„Не са много хората в България, които си дават сметка, че сега професионалното почистване представлява цяла индустрия, която се развива с много бързи темпове", каза за „Икономически живот" Иво Икономов, управител на фирмата за професионална почистваща техника и препарати „Клийнфикс България".

Според него мнозина си мислят, че всичко се изчерпва с телевизионните реклами за разни перилни препарати, добили популярност сред домакините. Дори собствениците на хотели и производствени предприятия нямат информация за тази индустрия. Не са много предприемачите, които още в плана за строеж на дадена сграда предвиждат инвестиции за хигиена или определят в годишния бюджет достатъчно пари за чисто пространство. 

Най-често срещаната практика е спешно да се търси професионална фирма, която да почисти офиса след ремонт или преди нанасяне в новопостроената сграда. Наблюденията на хората, които са в бизнеса за почистване повече от 10 години, показват, че все повече предприемачи, завърнали се от работа в чужбина, започват да инвестират в хигиена.

„Тези собственици на фирми мислят иновативно и купуват специализирана почистваща техника месеци преди да открият обектите си", коментира Иво Икономов. Той бе сред организаторите на проведеното в столицата в началото на февруари изложение „Интер хигиена експо", което възражда традиция отпреди 15 години, когато се организира за пръв път подобно представяне.

„Използването на професионална почистваща техника води до спестяване на средства и до значително подобряване на имиджа на много български хотели, заведения, индустриални предприятия и административни сгради, но тази важна инвестиция все още се възприема от много мениджъри като ненужна. Целта ни е да акцентираме върху проблемите на чистотата в България и да напомним, че

инвестициите в хигиена

означават преди всичко по-хармонично развитие на обществото, по-малко болести и по-добър имидж на страната ни в лицето на чуждестранните инвеститори и туристите", заяви организаторът на „Интер хигиена експо". Най-новата история на почистващия бизнес в страната започва през 1991-1992 г. с вноса и дистрибуцията на професионални машини и препарати. Сега на пазара вече са се настанили всички големи производители на препарати и почистващи машини.

С разрастването на туристическите услуги все повече хотелиери ползват професионални услуги, защото са задължени да отговарят на европейските стандарти за качество, където едно от първите места заема хигиената. Както се изразяват хората от бранша, „вече свърши ерата на кофата и парцала", дойде ред на авангардните решения в почистващата индустрия. Потребителите може да купят или да ползват под наем модерни роботизирани технологии за почистване на промишлени предприятия, въздухопроводи, вентилационни системи и ескалатори, не са новост и вградените прахосмукачки за централно почистване.

Нормативната база

Въпреки че въвеждането на международните стандарти за качество като ISO 9001:2000 не е задължително за фирмите в бранша, най-големите агенции отдавна притежават подобен сертификат. Той е необходимо изискване за участие в конкурс за получаване на обществена поръчка. По-малките фирми не притежават сертификати, но те не участват в конкурси и работят предимно с частни лица, предлагайки и по-ниски цени на услугите.

Почистващи фирми или дистрибутори може доброволно да се регистрират по Закона за ДДС, тъй като по-голямата част от използваната от тях техника се внася от страните от ЕС и не подлежи на облагане с мита и акцизи. Задължителни са само таксата за опаковка и ДДС. Преди няколко години е имало условие вносителите да имат специално разрешение за продажба на препарати, придружено с декларация за опасни продукти, но режимът вече е облекчен. Оттогава фирмите в бранша се роят на принципа „който оцелее в пазарни води". Успоредно с това обаче върви и тяхното специализиране.

Най-общо компаниите в сектора се делят на две групи - дистрибутори на техника, пособия и препарати за почистване и оператори на услугата. Дори участниците в бизнеса не са наясно колко общо фирми в България са ангажирани с почистване. Съществуват няколко асоциации, които обединяват фирми по-скоро на териториален, отколкото на професионален принцип.

„Целта на тези сдружения би трябвало да е реклама на професионалното почистване, но те не вършат особена работа за популяризиране на бранша. Важно е големите възложители да бъдат обучени, за да са наясно кои фирми предлагат качествено обслужване. Затова не само цената, но и спазването на стандартите за качество са сред изискванията при определянето на печелившата оферта", казва Иво Икономов. Най-често дейността на асоциациите се свежда до борба за получаване на обществени поръчки.

Лидерите

Около 30 са по-големите компании - предимно чуждестранни представителства на най-големите производители на индустриална почистваща техника и консумативи. Българските агенции работят в силно конкурентна среда, където множество нерегистрирани фирми подбиват цената на услугите. Най-често вносителите не правят почистване, защото си имат достатъчно задължения по вноса на техника, препарати и обучение на кадри.

Но някои вече разкриват сателитни фирми и започват да предлагат услуги. Както споделиха вносители, все още е много трудно да се убедят собственици на корпорации да купуват машини за почистване. Прахосмукачки сега може да се купят на цена от 400 до няколко хиляди лева. Големи почистващи автомати за  поддържане на големи площи струват от 3-4 хил. лв. нагоре. Метачните машини за поддържане на външни площи са от 10 до 60 хил. евро. За да се спестят тези суми и за да не се поддържа постоянен персонал, най-често се прибягва до наемане на външни фирми.

Пазарът

Наблюденията на хората в бранша показват, че напоследък бързо се разраства бизнесът с цялостна поддръжка на комплекси от затворен тип. Операторът осигурява вътрешно и външно почистване, както и цялостна поддръжка на сградите. Най-новата за страната услуга „Професионален домоуправител", която също стана приоритет на фирмите за почистване, съчетава разнообразни дейности - от организиране на събрания на съкооператорите през традиционната поддръжка на хигиената до плащане на дължимите сметки към топлофикация, електроразпределение, вода, асансьорни сервизи и други.

Предлагат се обучени портиери или денонощна охрана на сградите, поддръжка на паркингите, гаражите и прилежащите зелени площи. Услугите се разширяват до строителни ремонти и саниране, техническо и енергийно сертифициране на сградите, посредничество пред общината или други институции за изграждане на улици, тротоари, паркинги и дори застраховки от всякакъв вид. Най-често се предлагат чрез основно и поддържащо комплексно почистване. Затова вече се забелязва и сегментирано делене на фирмите - за  вътрешно или външно почистване, за фасади, цялостна поддръжка на сгради, шлайфане и поддържане на различни повърхности.

Професионалистите в бранша все още не са много, но и специална квалификация не е нужна. Важното е, че самият бизнес ще продължи да се развива и първоначалната  инвестиция бързо се изплаща.

Цветелина Владимирова, ръководител-отдел „Административно обслужване" на агенцията за чистота „Василка": Малка администрация, многоброен персонал

Г-жо Владимирова, колко са вашите конкуренти в София, които предлагат професионално почистване?

- Има доста малки фирми и няколко големи, но вероятно над 50 фирми в столицата предлагат подобна услуга.

Как се развива бизнесът?

- Агенцията за чистота „Василка" е основана през 1995 г. и бе естествено продължение на професионалния опит на нейните собственици и ръководители, които имат стаж в този бизнес от 1989 г. насам. Започнахме работа на територията на София, имаме офис и в Пловдив, но можем да реагираме на повикване от който и да е край на страната.

Характерното за нас е, че поддържаме малка администрация и многоброен обслужващ персонал. В последните години се отчита навлизането на нови технологии в почистващата индустрия. За да предлагаме качествени услуги, налага  се да инвестираме в модерни машини и екологично чисти препарати. Затова и повече от 5 години нямаме регистрирана рекламация.

Имате ли проблеми с намирането на работници?

- Може да се каже, че текучеството е основен проблем сред персонала. Все по-трудно става да се намерят хора, които да са мотивирани да работят и да се обучават в сферата на хигиената.

Това не е ли заради ниските работни заплати на чистачите?

- Текучеството не е само заради заплатите, които при нас не са сред най-ниските в страната. Все още много хора в България гледат на тази работа като на допълваща доходите им.

Отрази ли се икономическата криза на бизнеса на почистващите фирми?

- Има тенденция към намаляване обема на работа. Клиентите вече се пазарят за цената на услугите. Българинът още не може да се научи да ползва професионална помощ, а продължава сам да се бори с хигиената. Затова насочваме вниманието си към по-платежоспособните клиенти, на които предлагаме комплексни услуги, сред които и най-новата - „Професионален домоуправител".