Българският фармацевтичен пазар отбеляза значителен ръст през 2023 г., като продажбите на компаниите се увеличиха с 14,7% до внушителните €2,7 милиарда евро, съобщава Euroactiv, цитирайки нов анализ. Онкологичните терапии са водещи в категорията продажби на болнични лекарства.

Последствията от пандемията от Covid-19 изглежда водят растежа, като научените поуки подтикват българите към по-добро отношение към здравето си.

Експерти от международната изследователска и аналитична фирма IQVIA и Съюза на фармацевтите в България казаха пред Euractiv България, че има много причини за растежа на пазара на лекарствени продукти в България, но има два основни стимула.

"След пандемията през 2022 г. се оказа, че много заболявания не се лекуват и хората започнаха да ходят по-често на прегледи и да мислят за здравето си. На второ място идват по-добрата диагностика, която се дължи на напредъка в технологиите, както и удължаването на продължителността на живота, което също се случва благодарение на лекарствата", коментира Димитър Маринов, председател на Съюза на фармацевтите в България.

"Адифарм" строи фармацевтичен завод за 4,5 млн. лева край София

Къде ще се намира най-новият фармацевтичен завод край София

Вече е входирано инвестиционно предложение за него

Растеж навсякъде

Ръстът на фармацевтичния пазар е значителен, като се има предвид, че през 2018 г. той е около 4,8%. Според анализаторите на IQVIA по-слабите резултати на българския лекарствен пазар преди пандемията се дължат на държавната политика и най-вече на мерките на НЗОК за ограничаване на разходите за иновативни продукти. В момента продажбите на лекарства са достигнали €2,7 милиарда, което е близо 3% от брутния вътрешен продукт на страната.

Снимка 614878

Източник: iStock by Getty Images

Увеличението на продажбите е 14,7%. Ръстът на аптечния пазар на дребно, който представлява около 75% от общия пазар, също е двуцифрен, с 11,3% в стойности. Според данни на IQVIA онкологичните терапии са водещата категория в продажбите на болнични лекарства с ръст на продажбите от €124,4 милиона.

Скъпите терапии с цена над €500 на опаковка се оказват основният фактор за увеличаване на продажбите. Пряко свързано с пандемията е ефективността на лекарствата, които помагат за предотвратяване на кръвни съсиреци в търговията на дребно. Те отбелязват над 16,4 милиона евро ръст в сравнение с 2022 г.

Пазарът на добавки, който включва основно пробиотици, имуностимуланти и продукти за грижа за ставите, също отбеляза значителен ръст. Продажбите в аптеките достигнаха почти €419 милиона. Продуктите за отслабване също отбелязаха повишени продажби. Покупките от онлайн аптеки през 2023 г. също бележат значителен ръст, с 28%.

Съгласно действащите закони за лекарствата онлайн могат да се продават само лекарства без рецепта, козметика, хранителни добавки, медицински консумативи, диетични храни и бебешка храна. Най-продаваните продукти в тази категория са витамини, болкоуспокояващи и козметични продукти.

Народното събрание също настоява за увеличаване на продажбите на лекарства, като през септември прие на първо четене поставянето на автомати за лекарства без лекарско предписание. В парламента продължава да се обсъжда идеята в малките населени места без работещи аптеки и денонощно аптечно обслужване да бъдат поставени автомати.

Това също се очаква да увеличи продажбата на фармацевтични продукти. Перспективи за развитие на пазара Съюзът на фармацевтите и експертите на IQVIA коментираха пред Euractiv, че в бъдеще пазарът ще се фокусира върху разширяване на достъпа до иновативни лекарства и терапии, както и засилване на програмите за скрининг и превенция.

Експертите смятат, че разходите за ваксини ще се увеличат най-много през следващите години поради иновациите в сектора. Остава проблемът с недостига на някои лекарства Въпреки статистическите данни за ръст на пазара на наркотици, дефицитът на някои видове лекарства в България остава. От Министерството на здравеопазването потвърдиха за Euractiv, че всеки сигнал за недостиг на лекарствени продукти се проверява и се вземат необходимите мерки за осигуряване на нуждите на българските пациенти.

"Имаме поредно удължаване на забраната за износ на инсулини и антибиотици за деца, като в новата заповед допълнително са включени лекарствени продукти за лечение на три социално значими заболявания в България от фармакологичната група - "Инхибитори на натрий-глюкозата ко- транспортер 2", след подаден сигнал от Пациентската асоциация", съобщиха от МЗ.

По-рано този месец министерството публикува за обществено обсъждане проект за промени в Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина. Предложените мерки предвиждат ускоряване на процедурите за снабдяване на българския пазар с лекарства от паралелен внос.

Българската "Софарма" купува 14 популярни марки лекарства, с които да атакува 10 пазара

Българската "Софарма" купува 14 популярни марки лекарства, с които да атакува 10 пазара

Това е пореден ход на фармацевтичния гигант от външната експанзия