На фона на финансовите и проблеми на българските железници, на стремежа да се стабилизира персонала, оптимизацията на социалните дейности е важна част от реформите  в холдинга. По тези въпроси разговаряме с Велик Занчев, директор на Дирекция "Корпоративни дейности" в "Холдинг БДЖ" ЕАД

Г-н Занчев, каква социална политика провежда БДЖ?

Както е известно „Холдинг БДЖ" ЕАД се намира в изключително тежко финансово състояние. От 2001 г. досега сме натрупали загуби в размер на около 218 млн. лева. Задълженията ни към доставчици са близо 170 млн. лв., а задълженията към банки -  надвишават 580 млн. лева.

Независимо, че състоянието на дружеството е много тежко, лично аз смятам, че „Холдинг БДЖ" ЕАД провежда една добре балансирана социална политика. С нашите социални партньори ние сме в един непрекъснат конструктивен и разумен диалог. В потвърждение на това, което казвам, бих искал да посоча и няколко конкретни числа. „Социалната" сума за почивка на работници и служители за 2010 г. е в размер на 450 000 лв., а подобните средства за почивка на пенсионирани наши колеги са около 73 000 лева.

„Холдинг БДЖ" ЕАД разполага с 12 почивни станции и бази, чрез които провежда своята социална политика по отношение на отдиха и рехабилитацията на своите служители и работници. Поради факта, че някои от почивните станции са построени през 40-те години на миналия век, а други по времето на социализма, разходите, които сме направили за аварийни ремонти на почивните бази за тази година, са близо 170 000 лева. Но тук бих искал да допълня, че загубата за 2010 г. от оперативната дейност на станциите е 1 359 238 лева. Усилено работим за намаляване на тази загуба, като сме набелязали конкретни мерки, с които през тази година да я сведем до нула.

Освен на почивни станции, БДЖ е собственик и на 15 общежития, които се намират в различни градове в страната. През 2010 г. изразходваните средства за социална дейност по отношение на тези общежития са 574 195 лева. Имаме пансион за деца на железничари, който се намира във Велико Търново. В момента там живеят и се обучават около 60 деца. Средствата за издръжка на пансиона за година са около 270 000 лева. В момента водим интензивен диалог с община Велико Търново за съвместно стопанисване на този дом, като общината ще поеме част от неговата издръжка. Разполагаме и с т.нар. Домове на железничаря, които се използват за социалния живот на работниците и служителите на дружеството. Такива има в Перник, Мездра, Пловдив.

„Холдинг БДЖ" ЕАД издава карти за безплатно пътуване с влак на своите работници и служители, на техните семейства, както и на пенсионирани работници и служители в дружеството. Разходите на година за тези карти са на стойност 9,295 млн. лева.

Друг аспект от социалната дейност на холдинга е социалната сума, която се изплаща при излизане в отпуск в размер на 250 лева. Изплатената досега сума е 3,717 млн. лева. БДЖ оказва помощ и на тежко болни работници и служители. За тази година изплатените социални суми за лекарства на наши служители са в размер на 251 275 лева. БДЖ има и стажантска програма и издържа студенти по време на тяхното следване. За тази издръжка са натрупани около 12 766 лева.

Като съберем сумите, изразходвани от „Холдинг БДЖ" ЕАД за всички тези социални дейности, се получават 15,6 млн. лева. Считам, че тази сума не е малка, особено за дружество, което е в такова тежко финансово състояние.

Как служителите се ползват с всички тези преференции, докога, на какъв принцип?

Почивните бази могат да се ползват от нашите работници и служители, от техните семейства, както и от пенсионери от „Холдинг БДЖ" ЕАД. За летните месеци в активния туристически сезон издаваме карти за почивка, които се разпределят от отговорниците по социални дейности съвместно със синдикалните организации. Пълният пакет, който включва нощувка плюс храна - закуска, обяд и вечеря, е на стойност 15,60 лв. на ден.

В пансиона във Велико Търново постъпват деца на наши служители, които са в много тежко финансово състояние, сираци и др. Това е един от типичните примери за социалната ангажираност на компанията.

Общежитията са предназначени за служители, които са родом от други градове и няма къде да живеят. Като пример мога да посоча, че наемът на общежитие на месец за един човек е средногодишно около 65 лева. В този наем са включени и консумативите - ток, вода и отопление.

Социалните парични помощи се отпускат на работници и служители в затруднено финансово състояние (самотни родители, многодетни семейства, кръгли сираци и др.), на работници и служители със здравословни проблеми, които ползват скъпи лекарства, както и на нуждаещи се от оперативно лечение. От тези социални придобивки могат да се възползват както работниците и служителите, така и пенсионирани такива по болест или в резултат на трудова злополука, а също така и семейства на загинали при изпълнение на служебни задължения.

Колко са почивните станции, с които разполага БДЖ и къде се намират?

„Холдинг БДЖ" ЕАД притежава 12 работещи почивни станции. Някои от почивните ни станции са разположени по българското Черноморие в близост до морския бряг, докато останалите се намират в привлекателни планински местности, което предполага богат избор за почивка на желаещите да се възползват от предлаганата от нас оферта.

За да бъда по-конкретен, повечето от морските почивни бази се намират по южното Черноморие. Едната от тях е на 25 км от Бургас в национален парк „Росенец". Имаме почивна станция и в Приморско на 100 м. от морския бряг. Станцията разполага с 300 легла, ресторант и барче, както и с детска площадка и голям двор за игра на малчуганите. Предлагаме и бунгала, които се намират в Ахтопол.

На северното Черноморие разполагаме с почивна станция, известна под името „Железничар", която се намира по пътя между Варна и курортния комплекс „Златни пясъци", и е само на 3 км. от самия комплекс. На нос Галата имаме четири бунгала, от които се открива красива гледка към морето. Бунгалата предоставят чудесно място за почивка и откъсване от напрегнатото ежедневие в железницата.

Планинските ни почивни станции и бази са разположени в привлекателни за любителите на планинския туризъм местности - в планините Рила, Пирин, Родопи, Стара планина, както и в природен парк „Витоша". Почивната ни станция в Рила планина се намира в центъра на курорта Паничище, който е изходен пункт за Седемте Рилски езера. Станцията разполага с 115 легла, две конферентни зали, барчета, както и най-различни занимания за пълноценна почивка. Любителите на зимните спортове пък имат възможност да ползват две ски писти през зимния сезон, които са в непосредствена близост до станцията.

Имаме почивна станция и в полите на Пирин, която се намира в северната част на град Добринище. До града може да се стигне с атрактивното теснолинейно влакче, което тръгва от град Септември и преминава през живописно за туристите трасе - планините Рила, Родопи и Пирин.

Почивната ни станция в Родопите се намира в средния дял на планината в местността Студенец, на 30 км. от Пловдив.

В природен парк „Витоша" разполагаме с почивна станция, която е разположена на тихо и спокойно място сред прекрасна природа и чист въздух на 3,5 км от местността „Златните мостове" и в непосредствена близост до хижа „Момина скала".

Други две почивни станции са изградени в богати на минерални извори местности, които освен за почивка и отдих, могат да се ползват и за балнеолечебни цели от посетителите. Единият от тези почивно-възстановителни центрове се намира в Стара планина, или по-точно в подножието на Средна гора в курорта с национално и международно значение - Хисар. Богатата на минерални извори местност предоставя възможност на желаещите да ползват курортната поликлиника, балнеолечебниците, както и минералния плувен басейн с водна пързалка. Самата почивна станция e в непосредствена близост с древната римска южна порта „Камилите" и минералния извор „Момина сълза", сред зеленината и спокойствието на паркове с кристално чист и свеж въздух.

Известна с минералните извори е и почивната станция в Кюстендил, която се намира в самия център на града. Почивно-възстановителният център предлага физиотерапия и СПА процедури с минерална вода. Освен за отдих и рехабилитация, почивните бази на „Холдинг БДЖ" ЕАД предлагат и подходящи условия за провеждане на различни мероприятия като конференции, семинари др.

 

Как се справяте с осъществяването на дейността и управлението на почивните станции?

Както вече споменах, за 2010 г. сме извършили ремонти и подобрения на стойност 170 000 лв., независимо от тежкото финансово състояние, в което се намира дружеството. Загубата от оперативната дейност е в размер на 1,360 млн. лева. Ако сравним финансовия резултат с този от предишната година - загубата към 31 декември 2009 г. е над 1,725 млн. лв.,  се наблюдава една положителна тенденция към намаляване на загубата и мерките, залегнали в Плана за преструктуриране започват да дават очакваните резултати.

През 2010 г., след обсъждане с нашите социални партньори, успяхме да прокараме идеята да работим с туроператорски фирми за увеличаване на заетостта на почивните станции. Преди около година някои от станциите бяха с много ниска заетост. Най-високата заетост беше по Черноморието - 70 % за 2009 година. През миналата година заетостта се покачи, като на базата в Приморско тя достигна до 98 % през летния сезон.  От ниската заетост на станциите себестойността на единица продукт нощувка нараства неимоверно много. Някои от тях имаха реална себестойност 100 лв., при положение, че ние продаваме нощувката за 15 лева. Именно затова предприехме политика, насочена към популяризиране на почивните станции с цел увеличаване на посещаемостта, с което съответно се намалява себестойността. През 2010 г. направихме куверти и пакети за 8-ми декември и Нова година, а тази година - за 8-ми март.

Основната идея, която се опитвам да налагам, е дейността на почивните станции да се постави на пазарен принцип. Планирали сме да разширим кръга на предлаганите услуги, имаме идея столовете за хранене да заработят като ресторанти, а там, където няма барчета - да се обособят такива, за да може нашите клиенти да се чувстват комфортно и да нашите станции да са предпочитано място за отдих. По този начин ще подобрим финансовите показатели, тъй като не е достатъчна само оптимизацията на разходите, а трябва да мислим и да вземаме мерки и за увеличаване обема на приходите.

Във връзка с оптимизацията на социалната дейност по отношение на почивното дело, предприемаме различни мерки. За някои от почивните станции, които имат много ниска заетост, а дружеството в момента няма средства да ги реновира, трябва да се обърнем към добрите европейски практики за публично-частно партньорство. Друга част от базите, които са в много тежко състояние, сме предложили за продажба на Национална компания „Железопътна инфраструктура".