Съседна Сърбия получи финансиране в размер на $130 милиона от Световната банка и Френската агенция за развитие за разходите по Фаза 2 на на най-голямата програма в страната за модернизация на железопътния сектор. Това става ясно от документ, публикуван на сайта на сръбското строително министерство и цитирано от eKapija.
Източник: iStock
Финалната част на проекта включва три ключови компонента:
- инвестиции в инфраструктура и управление на активи
- институционално укрепване и управление на проекти
- средства за модернизация на сръбските железопътни линии
Предвидените дейности включват още закупуване на тежкотоварни машини за поддържане на коловози, ремонт на цехови сгради, закупуване на оборудване за мониторинг, както и реализиране на технически решения за цялостна подмяна и модернизиране на железопътни линии.
Специален акцент ще бъде поставен и върху разработването на стратегия за логистични центрове и развитието на модерни системи за продажба на билети и бизнес поддръжка за националните железопътни компании - Srbjiavoz и Srbija Kargo. Предстои и реализацията на пилотните проекти за интегрирано териториално развитие (ITD) и изготвянето на бизнес план за железопътните гари в Сърбия.
Твърди се, че обществените поръчки в рамките на програмата ще се извършват в съответствие с Правилника за обществени поръчки на Световната банка, като са отворени за всички допустими фирми и физически лица.
Сърбия превърна модернизирането на своята железница в основен приоритет
От няколко години насам сръбската държава залага все повече на модернизирането на своята жп инфраструктура, като вече са обновени стотици километри.
75-километровата обновена линия Белград - Нови Сад, например, отговаря на най-високите европейски стандарти. По нея вече се движи високоскоростен влак, произведен от германската компания Deutsche Bahn, развиващ средна скорост от около 200 км в час.
Железопътна линия Сърбия-България
Както Money.bg писа в края на миналата година, в Сърбия се работи активно по реконструкцията на железопътната линия Ниш-Димитровград, като се обмисля железопътна линия, която да свързва две пристанища - Прахово и Видин. Идеята се обсъжда с български партньори.
Нашата съседка продължава и преговорите за изграждане на бърза железопътна линия от Ниш до българската граница, която да продължи към София, към турската граница и след това към Истанбул. Напредва и работата по свързването на страната със Северна Македония.
Според заявките на властите и бизнеса, до няколко години от Сърбия ще се движат много високоскоростни влакове към най-големите дестинации на Западна Европа.