По-голямата част от българските онлайн потребители са и онлайн купувачи, но все още пазаруването от интернет прилича в някои аспекти на това офлайн. Това се вижда от проучването "Пулсът на потреблението в България 2024" на агенция Market LINKS и сп. Enterprise, проведено сред 1300 души у нас в края на миналата година.
Точно 81% от пълнолетното население на България или 4,7 млн. души използват Глобалната мрежа, а 3,3 млн. от тях (или 70% от всички българи над 18 години) са пазарували онлайн през второто полугодие на 2023 г. Основното това вече се случва не на компютър или лаптоп, а на смартфон, става ясно от изследването.
В същото време, наложеният платеж е бил използван от цели 61% от запитаните при последната им покупка. Заплащането с карта или чрез банков превод е много по-слабо популярни опции.
Около половината поръчки са били с доскоро най-евтиния вариант за доставка - до офис на куриер. 5% са били до т.нар кутия - автоматизираните станции за изпращане и получаване на пратки, които се появиха у нас през последните години.
Това са Топ 5 на продуктовите категории:
- Дрехи, обувки и аксесоари (според 72% от запитаните);
- Козметика и продукти за тялото (35%);
- Книги, учебници, игри и т.н. (27%);
- Домакински електроуреди (25%);
- Потребителска електроника (24%).
Това са пък най-познатите онлайн магазини:
- eMag.bg
- Technopolis.bg
- Ozone.bg
- Obuvki.bg
- Technomarket.bg
Демографският профил на пазаруващите онлайн е с по-силен акцент върху дамите, младите хора (Gen Z / Millennials) и жителите на София и големите градове.
Само 17% признават, че се влияят от инфлуенсъри при избора си, но в същото време социалните мрежи у нас са важен фактор за решенията на купувачите - тенденция, която е видима и по света, става ясно още от изследването.
Основен фактор за финалния избор си остава цената.