Ерата на двигателите за пробег милион километри приключи и е крайно време да се примирим с това. Все още обаче има много автомобилни мотори в експлоатация, които продължават да изкарват следващите сто хиляди без никакви проблеми.
Критерии за надежден двигател
Строго погледнато, надеждността на всеки захранващ блок се определя в завода. Всеки модел, пуснат в серия, има приблизителен срок на експлоатация преди основен ремонт. Понякога е открито посочено в ръководството за ремонт, понякога скромно се появява само във вътрешни технически бюлетини за сервизи. Трябва да се разбере, че километрите, посочени на хартия, са много произволни и зависят от десетки фактори, които често са трудни за прогнозиране.
Няма да отричаме, че заложеният от производителя експлоатационен живот на старите двигатели наистина е значително (понякога няколко пъти) по-висок от съвременните. Въпреки това, тълкуването на симптомите и трезвата оценка на състоянието на колата играят огромна роля.
Обем на двигателя. Колкото по-голям е той, толкова по-малко е средното натоварване на частите на коляновия механизъм.
Наличие на турбокомпресор. Аксиома е, че турбо двигателите са средно по-натоварени (следователно по-малко ресурсоефективни).
Материали за производство. Класическият чугун е по-малко податлив на термична и уморна деформация от съвременните леки алуминиеви сплави.
Генерален дизайн. Тук се прилага основният принцип на механиката: колкото по-малко части, толкова по-голямо е средното време между отказите. Елементи като фазови превключватели, сложна система за директно впръскване, турбокомпресор, променлива дължина на всмукване и изобилие от сензори (всички по-горе са общи атрибути на съвременните силови агрегати) очевидно намаляват живота на двигателя, дори на теория.
Но има някои сравнително модерни двигатели, които, въпреки че не са спечелили славата на "милионерите" от 70-80-те, също са се доказали много добре в експлоатация. Ето една подборка на Autonews за трите най-надеждни силови автомобилни агрегати сред дизеловите и бензиновите леки коли.
Източник: GettyImages
Най-надеждните 3 дизелови двигатели:
1. Mercedes 3.0 CDI (OM642)
Обем (л.) и архитектура на цилиндровия блок: 3.0,V6
Мощност, к.с.: 184-265
Години на производство: 2005-2014 г.
V-образният шестак с алуминиев блок и бутала има инжекционна система Common Rail и охладител за рециркулация на отработените газове EGR. Забележителна характеристика на OM642 е самопочистването на филтъра за твърди частици с помощта на собствените средства на контролния блок. Това спестява на собственика необходимостта от периодично добавяне на урея, както при някои особено напреднали дизелови двигатели. OM642 е най-модерният двигател в днешната селекция и със сигурност не прословутия двигател за милиони километри от една отминала епоха. И все пак, съдейки по статистиката и прегледите, в него присъстват останките от "предишния лукс" на легендарната надеждност на старите дизелови двигатели на Mercedes.
2. VW 1.9 TDI (AFN, 1Z, AAZ, AHU)
Обем (л.) и архитектура на цилиндровия блок: 1.9 R4
Мощност, к.с.: 75-110
Години на производство: 1991-2010 г.
Единственото слабо място в общата практика на работа на този двигател е ангренажният ремък. Препоръчва се да се сменя на всеки 60 хиляди км, а пропуска на собственика често води до най-тежки последици. Като цяло този двигател е структурно прост, не е претоварен и в резултат на това е много непретенциозен. Системата за захранване се основава на разпределителна инжекционна помпа и механични инжектори, което също дава предимството на не твърде висока селективност в качеството на горивото.
3. BMW 2.5d / 3.0d (M57)
Обем (л.) и архитектура на цилиндровия блок: 2.5-3.0 R6
Мощност, к.с.: 163-286
Години на производство: 1998-2013 г.
Баварският "ем петдесет и седми" е седемкратен носител на различни награди "Двигател на годината". По време на производствения период имаше две модификации: 2,5 и 3 литра. Вкоренен в по-старите двигатели, M57 обаче до края на жизнения си цикъл придоби всички модерни атрибути: променлива геометрия на турбината, фазови превключватели, впръскване Common Rail и EGR. Много забележителна характеристика на агрегата е верижното задвижване на синхронизацията, което е официално проектирано за целия експлоатационен живот на двигателя.
Източник: GettyImages
Най-надеждните 3 бензинови двигатели:
1. Toyota 2.5 / 3.0 (1JZ-GE / 2JZ-GE)
Обем (л.) и архитектура на цилиндровия блок: 2.5-3.0 R6
Мощност, к.с.: 180-280
Години на производство: 1990-2007
Само шофьор, който е много откъснат от автомобилната тема, не е чувал за Toyota JZ. Линията от редови шестаци, произвеждана в продължение на 17 години, е сред безсмъртните двигатели за милиони километри. С много добра специфична мощност дори на първите версии с естествено пълнене (180 к.с.), тези агрегати имаха отличен експлоатационен живот, ехото от което им позволява да бъдат все още в експлоатация. А версиите с турбокомпресор с увеличен обем от 3 литра с минимална настройка позволиха да се произведат 350-400 конски сили без критично увреждане на ресурса.
2. Renault 1.4-1.6 (K7J/K7M)
Обем (л.) и архитектура на цилиндровия блок: 1.4-1.6 R4
Мощност, к.с.: 75-98
Години на производство: 1995 - до момента
Една от най-дълголетните производствени линии и в същото време постоянен лидер по надеждност сред "народните" двигатели. Най-простият дизайн датира от "древните" разработки на Renault от средата на миналия век. Липсата дори на минимални съвременни "чипове", с изключение на може би впръскване на гориво (няма дори хидравлични компенсатори), определя абсолютната непретенциозност и огромен ресурс. Недостатъкът е необходимостта от постоянно наблюдение на хлабините на клапаните, смяна на зъбния ремък на всеки 60 хиляди и свикване с "непоносимия" висок разход на гориво.
3. SAAB 2.0 (B204)
Обем (л.) и архитектура на цилиндровия блок: 2.0 R4
Мощност, к.с.: 130-205
Години на производство: 1994 - 2001г
Не всеки автомобилен ентусиаст днес познава шведската марка SAAB. Това през 80-90-те години не му попречи да се конкурира успешно с такива чудовища като Mercedes, BMW, Audi и Volvo. Линията от двулитрови двигатели с атмосферно пълнене и турбокомпресор от серията B204 лесно надхвърля марката от половин милион километра, има огромна граница на безопасност и все още се радва на известен интерес от страна на тунери и маниаци. В същото време двигателят е много прост като дизайн, непретенциозен в експлоатация и изключително издръжлив.
Източник: Wikipedia
Защо винаги ще има спорове за надеждността на старите двигатели
Причината за ожесточените битки в интернет за "вечните" мотори има два корена: изключителната неяснота на критериите за оценка и често пълното нежелание да се признаят истинските причини за притежаването на стар автомобил.
Първо, огромното мнозинство от апологетите на старата школа, уверявайки опонентите си във "вечността" на своя двигател, разчитат само на факта, че по време на целия цикъл никога не са имали нужда да направят основен ремонт. В същото време те скромно мълчат за такива "малки неща" като седмично допълване на масло, годишна подмяна на запалителни свещи, натрупани с въглерод, и 15 литра разход на бензин по магистралата. И тъй като колата все още някак си се движи, това означава, че двигателят е изключително надежден. Въпреки че всъщност, ако направите измервания на всички допустими отклонения и стандарти, предоставени от завода, такъв двигател вече е на около 15 години, време е да го изпратите или за пълен ремонт, или за скрап.
Вторият момент засяга истинските причини за притежаване на стари автомобили, които почти винаги се оправдават с категоричната надеждност на старите двигатели. Но колкото и да спорят публично собствениците на стари автомобили, въпросът за замяната на "вечното старо" с "модерното за еднократна употреба" в 99% от случаите е единствено във финансовата плоскост. Веднага щом фен на всичко надеждно получи възможността да размени 25-годишен модел с "неразрушим двигател" за "модерна пластмасова количка", той го прави с удоволствие.
NaskoZashtoto
на 02.05.2024 в 10:43:48 #3Големите специалисти хвалят SAAB и илюстрират със снимка на Volvo
GreenM
на 29.04.2024 в 18:43:59 #2Глупости безкрай, притежавам Volvo от 1969г на 55 години, пазя го защото е ретро. Имам Volvo 1997г., последният параход със задно предаване, любимата ми кола с 3,0л двигател , не мисля да се разделям с нея, няма такъв кеф, да я караш. Имам и Volvo от последното поколение, 60х.лв за втора ръка ми излезе, много екстри, уникална возия, масажи, обдухвания и тем подобни глупости, но няма чара на тази от 97г...просто друга епоха истинска кола.
torbalan
на 28.04.2024 в 20:54:21 #1Стари бараки.